Aromaterapi

När alla öppnar luckor ligger jag i för att fylla igen mina. Erkannerligen genom Munskänkarnas tvåbetygskurs. Måndagskvällens lektion: Frankrikes aromatiska vita viner, det vill säga framför allt Alsace men också en titt på Loire och viogniergårdarna i Condrieu.

GewurztraminerI glasen: Alsaces fyra ädla – riesling, gewurztraminer, pinot gris och muscat – samt en sancerre och en condrieu. Blandad ordning, halvblint, alltså med vetskap om vilka de sex är.

Vin nummer 1: Blekt ljusgult. Citrus och svarta vinbärsblad dominerar doften, en liten rökton finns, och när de kattbesudlade bladen också dyker upp är det inget snack om att vi luktar på sauvignon blanc. Vinet har schysst syra och bra balans i munnen, med mera vinbär och en stenig och lätt aromatisk karaktär. Gott, mineraliskt och fräscht.
Facit: 2006 Henri Bourgeois Sancerre Les Baronnes.

Vin nummer 2: Tydligt mörkare gul. Champinjoner är det tydligaste intrycket – och alla minns provningsledarens tips om champinjoncrème på burk som giveaway för pinot gris. Mitt i prick. Här finns också honung och en källardammig ton som får en del att undra om vinet är korkat. Svamp och mogna gråpäron även i smaken, sött och syrafattigt på ett rätt jolmigt sätt.
Facit: 2006 Pierre Sparr Pinot Gris Réserve.

Vin nummer 3: Ljusgul med lite gröna reflexer. Liten, äppelfräsch doft, med kritmineral, lite honung och en udda marsipanton. Men riesling är mer hemmaplan, och med klingande syror och mineraler i munnen lämnar druvan över visitkortet även om det här är en bit från Rheingau. Trimbach brukar bjuda på mer syror än andra Alsacehus och det här är inget undantag – hela citronen finns med. Passar mig utmärkt, men jag väljer nog ändå tyskt om jag måste.
Facit: 2005 Trimbach Riesling.

Vin nummer 4: Nästan samma färg, aningen skuggigare. En vägg av rosor, blandade sommarblommor och ananas, men det lugnar sig lite med tiden. Smaken är som blomvatten, starkt aromatisk och lite stickig, övermogen tropisk frukt, nästan lösningsmedel. Kunde varit gewurztraminer om det inte varit för bismaker av lakrits, grapefrukt och beska limeskal. Jag är helt rudis på muscat, så det fick bli en uteslutningsdiagnos när jag hittat den riktiga gewurzen. Och rudis lär jag förbli – inte min grej alls.
Facit: Muscat Cuvée Réserve (glömde kolla flaskan för producent och årgång, och finns inte på SB. Turckheim? Nån som var där som kan fylla i?)

Vin nummer 5: Mörkgult med fet karaktär. Generös doft av vissnande blommor, honung, litchie och persikor, omisskännlig Alsace. Söt och tät frukt i munnen, parfymerat och blommigt, honung; ändå inte så överväldigande som gewurztraminer kan vara.
Facit: 2005 Gustave Lorentz Gewurztraminer Réserve.

Vin nummer 6: Ljust gult. Ogenomträngligt pansar av ek med extra ek och ek igen. Doftar rakt av popcorn med smält smör som om man var på bio. Mogna äpplen, kanske, men det är ett desperat försök att hitta något annat än fat. Smaken: Jag skriver ek och smör… En tydlig pepparton finns också, blommor, lakrits och en torr skåpsdoft – jag får en klockren déjà vu av Matrixformat senare på kvällen mitt emellan brödet och tehyllan på Daglivs. Kan vara bra att ha i bakfickan i framtida viogniersammanhang.
Facit: 2005 Domaine du Monteillet Condrieu Les Grandes Chaillés.

På det hela taget passar många av de aromatiska dåligt för en syrafascist som jag. Åtminstone lite för varma, utan mat. Och något så trädäckat som condrieun vill jag inte betala över 300 spänn för. Men till vissa efterrätter och inte minst ostar är ju Alsace en guldgruva. Trimbachs senskördade gewurztraminer från 1997 som jag plockade upp i New York ser jag mycket fram emot.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Aromaterapi”


  1. Riktigt kul att läsa! Vi missade tåget nyligen, tvåan var fulltecknad. Våra intryck av condrieuvinet var mer positiva, när vi provade det på hemmaplan – annars känns allt bekant… och inte minst kravet på syror i vitt vin. De sitter just nu på helt rätt ställe i 2006 Mastroberardino Falanghina, gott!

  2. anders Says:

    Aj då. Det hade varit kul att gå kursen med er. Jag lyckades bara inte tränga bakom brädgården i condrieun, men jag vet sedan gammalt att att jag är rätt känslig för ek.

    Mer Mastroberardino, alltså – de övertygar ju med så gott som varenda flaska nu. Börjar bli dags för ett besök…


  3. […] e gioia skriver om Trimbach Riesling 2005 här och här och Finare viner skriver om det […]

  4. Per Says:

    Flåt att jag stör en söndag ett år för sent…vem har sagt att bloggar är färskvara?
    Jag såg att du blivit missledd av flera provningsledare genom åren: burkchampignoner är ett tecken på GRÅRÖTA inte på Pinot Gris. PG ska dofta rök, ingefära, julkryddor, halvtorkad frukt etc. Att en billig PG från 2006 (då rötan invaderade som en präriebrand, fast snabbare) osar röta förvånar mig inte, men det är ett tecken på ohälsa och brist på selektion och inte på druvkaraktär och kvalitet. Alsace 2006 är risky business, utom för crémant, pinot blanc och gewurz.
    I övrigt tackar jag för en riktigt spännande blogg! Keep it up!!

  5. anders wennerstrand Says:

    Stör på för all del, och ett uppriktigt tack för lektionen. Gråröta är för mig bara ett begrepp ur teoriböckerna för länge sedan, och jag har aldrig provat ett drabbad PG bredvid en skonad för att befästa skillnaden. De mer aromatiska delarna av Alsace är också rätt mycket terra incognita för mig – riktigt bra PG har jag nog aldrig fått vara med om. Jag slickar i mig kunskapen.

    Och tack för uppmuntran, det värmer verkligen. Jag har länge varit imponerad av ditt oerhört seriösa jobb med Alsacesajten.


Kommentera

