2006 Léon Barral Faugères

Barrals Faugères måste vara rödvinets Tom Waits. Skrovligt, småskitigt, fulsnyggt, udda, med en faiblesse för det burleska. Men med grundmurad teknik under, laddad med uttryck som går igenom högtalarna. Och med mer personlighet än all världens klonade, osaltade MTV-souldockor.

2006-barral-faugeresJag föll för nollfemman som om Marco Materazzi hade kapat mig med alla skruvdobbarna före. Det här är inte lika bra, som Didier Barrals Sverigeproselyter konstaterade häromveckan, men det är fortfarande ett sjuhelsikes vin för under 150 spänn.

Hos Barral är det biodynamiskt och mylla från topp till tå, gödning direkt från djuren, vördnad inför jordens alla småkryp. Det finns en fantastisk fotobok från egendomen som är en orgie i daggmaskar med kort skärpedjup. Och doften är extremt djurisk: Läder blandas med fjorton nyanser av brunt. Det trodde ni inte, att stallbacken kunde ha ett så brett spektrum? Allt matchas av framfusig sydfransk frukt, söta körsbär, mörka hallon, björnbär. Och äppletonen som så ofta finns hos biofolket.

Kan ni tänka er sälta i näsan? Ja, jag har genomlidit mellanstadiet och vet att grundsmakerna sköts av tungan. Men här finns så mycket salmiak, lakritsrot, tjära och stenig flintrök att alla saltreceptorerna fyras av samtidigt av blotta förväntan. Och har man nån gång hört någon tala om knallpulver över ett glas från Barral är det svårt att komma runt den. Men det finns mer: skogstoner, eneträ och viol måste rabblas upp. Det här är vansinnigt personligt.

Visst är smaken lite ungtuff, men frukten är riktigt söt i munnen. Jag tänker alltid på ett visst slags lösgodis, ni vet de där som är hälften rött vingummi och hälften lakrits. Toppa med grillat kött, hela kalaset från näsan och en lite barrig, örtbesk eftersmak med drag av Läkerol Salvi. Svansen är lite skum, som något slags torra kex. Och syrorna vill jag ha betydligt mer av.

Ovanför den här i Barralpyramiden tronar Jadis och Valinière, och båda är toppviner. Ändå är det bas-Faugères som har fått mina klockor att ringa starkast än så länge. Man kan hävda att det här vinet snuddar vid det tekniskt defekta med en armé av bakterier myllrande under korken. Och jag kommer att svara: Japp, så är det nog.

Och jag älskar dem allihop.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

12 kommentarer på “2006 Léon Barral Faugères”

  1. Henrik Says:

    Jag tror faktiskt att lite mer syra är precis det som skulle ge det här paketet tillräckligt med raketbränsle för att orka en sfär högre.
    Den här frukt-, läder-, stall- och äppelblandningen är fantastisk.
    Jag missade 05 av den här, men 05 Jadis, tycker jag, har ju just syrabasen för att lyfta osannolikt högt. Det här är fantastiskt, absolut, men jag tycker nog att Jadis kan spöa den här i rundpingis utan att behöva springa.

  2. Totte Says:

    Det är så här en blogg ska skrivas. Målande, bildligt, bokstavligt och personligt. I gränslandet mellan epik och lyrik.
    Sin egen plats att vara sig själv och skriva om det man vill. Vackert och bra jobbat.

    T

  3. JohanG Says:

    Är det bara jag som gillar 05:an av detta men tycker 05 Jadis luktar smakar gammal rutten skolåda? De två flaskor jag korkat upp (trodde ärligt talat det var fel på första) var i min smak helt odrickbara.

    Kan det vara så att jag fått två dåliga ex. eller har den en så speciell smak?


  4. Underbar post! Sverigeproselyterna håller på att ladda knallpulverpistolerna för en vertikal shootout med Jadis och Valinière – 04, 05, 06. Om en dryg månad eller så är du välkommen att smittas av de älskade bakterierna…

  5. anders wennerstrand Says:

    Visst, det är syran som behövs. Grym easy drinking ändå, men som sagt, inte 2005-nivå. Jadis 2005 var jättefin, och visst hade den syran, men jag blev ändå mer charmad av det här rock’n’roll-vinet.

    Johan, det låter konstigt. Hade båda exakt samma problem? Annars är det nog så enkelt som att Barrals osvavlade och ofiltrerade viner kan sticka iväg lite vart som helst när de får ligga. Jag har inte tillräckligt många under bältet för att veta säkert än, men jag skulle bli förvånad om flaskvariationen inte är stor, med en och annan helt rutten.

    FV, tack för den inbjudan. Låter fruktansvärt kul!

    Totte – tack. Det värmer verkligen. Kul att ett fullblodsproffs får ut något av oss amatörer. Och välkommen tillbaka i sfären förresten.

  6. JohanG Says:

    Ja, båda hade samma problem om än i lite olika omfattning. Den ena luktade och smakade (i min smak) illa direkt ur flaskan. den andra hade lite samma toner men var drickbar ur flaskan (om än med viss bismak) men efter att ha varit öppnad en timme eller så blev det värre.

    Jag har tre kvar, frågan är om jag ska göra ett försök till eller acceptera att det inte var min stil och kränga dem på blocket…

  7. MartinW Says:

    Som den snobb jag är ;) har jag givetvis ingen åsikt om bas-Barall (Barall Faguéres). Jag dricker ju givetvis endast Jadis och Valinière..

    (en alternativ förklaring kan vara att tolv pavor låter lite mycket).

    2004 års Jadis är svår att glömma. Vilket vin!

    Det här är definitivt inga mainstream-viner som lämnar en utan intryck. Ungefär som schablonbilden av en fransman med andra ord. Personliga och så annorlunda på ett jättbra sätt.

    Och man kan ju bara fundera på hur en Barall-´tolkning på Bag-In-Box skulle te sig? Jag vet inte ens om jag är road eller oroad av själva tanken?

  8. MartinW Says:

    Och, när jag rannsakar mitt mitt, så är det nog -05 Jadis jag menar..

  9. anders wennerstrand Says:

    Mitt mitt? Ditt ditt?

    ;-)

    Personliga och annorlunda, helt rätt. Barral på BiB tror jag skulle sluta som en enda stor petriskål, med mikrober krälande över kanten och stenålderskultur inom räckhåll. BiB utan svavel och filtrering låter som ångvält utan ratt och broms.

    Johan, det låter som ett parti som fått lite stryk? Att det blir värre med tiden talar ju också tydligt emot reduktion. Min erfarenhet av Jadis säger att det är ett betydligt renare vin, på gott och ont, än bond-Faugèren. Dra en till, tycker jag, och reklamera på SB om den är grisig.

  10. JohanG Says:

    OK, jag kör en till i helgen så får vi se vart jag hamnar…

    Hur länge efter köp kan man reklamera varor på SB? Måste man ha kvittot kvar?

  11. anders wennerstrand Says:

    Tre år och inget kvitto, så länge de lyckas hitta vinet i systemet och slå fast att det har sålts de senaste tre åren. Åtminstone hos proffsen på Regeringsgatan. Jag har i och för sig bara returnerat korkdefekter och inte bakteriella historier, men en Jadis som smakar avgrund är värd ett försök (nej, det är inte en del av personligheten).

  12. JohanG Says:

    Tack, jag testar, förhoppningsvis smakar det annorlunda (bättre) nu så jag slipper byta.


Kommentera

