4 x Bond Estate

En källare, flaskor bakom dunkelt glas längs väggarna. I den bullriga trängseln av blandat vinfolk står en välklädd 14-årig pojke.

Den rosiga konfirmanden som alla lyssnar på visar sig vara värvad från sin post som chef för allt som har med vin att göra hos Thomas Keller (Per Se, 2005-bond-estateFrench Laundry och en del andra ställen jag inte skulle få bord på) till Bond Estates som director och exportansvarig. Hoppsan.

Jag har dragit bakgrunden till Bond här, men Paul Roberts uppdrag i Stockholm, utöver att sälja vinet, är att prata terroir. Det finns fransmän som hade satt lunchclareten i vrångstrupen om de hade hört honom jämföra Napa med Bourgogne utan att darra på manschetten och peka ut DRC som förebilden. Men tekniskt sett är ju Napa extremt diverst när det gäller jordmåner och mikroklimat – det är kanske bara historia tillbaka till romarna som skiljer, och sådant löser ju sig, så att säga, med tiden. Hur som helst, Bonds fyra vingårdscaberneter från 2005 i fyra glas, och jag är framför allt nyfiken på om de ska lyckas uttrycka någon känsla för läget.

Melbury växer i hårdpackad lerjord på baksidan av Howell Mountain. Doften är jättefin, parfymerad och blombevuxen med en air av påkostad fatmassage, och påminner nästan om en modern pinot: Mogna körsbär snarare än svarta vinbär som fruktfokus. Smaken är rödfruktig med fin sötma, lätt och syrlig med ont om tanniner. Riktigt nose wine, det här, förhäxande doft men en lite snål smak som inte kan casha in den checken. Och lite väl mycket ek i eftersmaken i dag. Roberts använder ordet precocious, brådmoget.

St Eden kommer från röd, järnrik jord i Oakvilletrakten; en dalgång, vilket kan betyda bakugn i Napa, men Roberts betonar gärna nordläget. Vinet luktar tuffare, mörkare och, tja, cabbigare än mjuka Melbury, med nykrossade mörka bär, cassis, rätt mycket choklad och den där grafitkaraktären som Parker brukar beskriva som charcoal. Intensitet och fokus i munnen är utmärkta och känslan är rätt slank och saftig trots kraften. Tanninerna är superfina, men jag vill ha mer struktur i ett sådant här vin.

Vilket är lika med Vecina, en liten plätt nära Harlan Estate, i östläge med vulkanjord som ger lite mer tanniner. Här använder Bond en del fatjäsning, och det slår igenom i doften. Men förutom det är karaktären mörk och förnäm, med tyngre frukt åt plommonhållet och riktigt bra fokus. Jag brukar fnysa lite åt Parkerklyschan pain grillé, men här sitter den faktiskt mitt i prick. En stor, intensiv, intagande mörk bärfrukt med en tajt tanninkorsett leder till en lång eftersmak av körsbär och blåbär i marmeladform. Mycket bra. Helt klart mitt val – om jag, helt hypotetiskt, någonsin skulle ställas inför ett sådant.

Pluribus är det senaste tillskottet i Bondfamiljen (ett femte, Quella, finns men har inte nått ur huset än), skräddarsyddes åt Bond och grävdes ut ur en sluttning på Spring Mountain. Det här glaset doftar som modern bordeaux, med mer utpräglad cassisfrukt, mörka plommon, lite paprika och en skvätt espresso. Smaken är ung och tuff, snygg mörk centralfrukt som drar åt marmelad på slutet och en liten gräsighet. Den lätta munkänslan imponerar så smått med tanke på fruktintensiteten. Kraftpaket med uppenbart lagringsbehov.

Det är inget snack om att det här är fyra distinkta viner med egen karaktär, trots att de – kanske med undantag för Melbury, även om den förstås också har utveckling framför sig – är i yngsta laget. Jämförelsen är riktigt rolig. Men de görs i fyra olika anläggningar, och vad som är terroir och vad som är människa ska man ha mer erfarenhet av området än jag för att slå fast. Att Bond fortfarande är billigare än Harlan säger tyvärr inte så mycket, så chansen att de står på mitt middagsbord framöver är försumbar. Det blir ju så när man plockar av en vingård i femton omgångar för att producera 600 lådor.

//anders

PS: Jag tror starkt på total genomskinlighet. Alltså: Det här var en branschhistoria som Bondimportören Divine stod bakom, och sådana betalar naturligtvis ingen av provarna för. Som sagt: I call them as I taste them, och kommer alltid att tala om hur det förhåller sig.

PS 2: Paul Roberts är, för den nyfikne, 36 år gammal. Så det är lugnt, jag har åtminstone ett eller två år på mig att komma ikapp på karriärsstegen.

PS 3: Det är värt att gå till Bonds hemsida bara för att leka med muspekaren på startsidan. Lite oväntat för en prestigeproducent…

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “4 x Bond Estate”

  1. magnord Says:

    Det låter helt klart som goda viner, men du antyder alltså att de kanske inte riktigt är värda de 2,649 kr flaskan som Divine vill ha för dem?

  2. anders wennerstrand Says:

    Alltså, min gräns för när jag slutar tänka i termer av vad vin är värt går en bit söder därom. Jag konstaterar mest tämligen nyktert att det aldrig kommer att hända. Fast postkodslotteriet fortsätter att lova mig guld och gröna skogar, så vem vet?

  3. Vintresserad Says:

    Hej Anders, kul och _mycket_ bra noteringar (precisa och korrekta; välfunna och beskrivande…) de återger iaf mycket väl det jag minns från Divine sortiments-provningen. Vin och pris är ibland svårt. Extrasvårt när man hamnar i dessa prislägen. Winepunker och undertecknad hade en halvlång diskussion om detta (och även priser på prestigechampagne som rakat iväg). Den enkla (enda?) slutsatsen är väl att det är upp till var och ens plånbok, men 2649 SEK är onekligen väldigt mkt pengar för en flaska jäst druvjuice.

  4. anders wennerstrand Says:

    Tack! Visst är det en slant. Men om jag skulle bli ernjuden 2000 Da Capo för samma peng skulle jag i alla fall allvarligt tänka på det. Njutning är priceless, som en känd kreditkortsutgivare skulle säga. Hällde de fyra alla Bondsyskonen på sortimentsprovningen? Dessutom hörde jag att 1999 Vecina skulle upp, jag fick en hastig slatt av den på väg ut och gillade verkligen vad som hade hänt med doften.

  5. Winepunker Says:

    Alla syskonen var med, Vecina 1999 likaså (bra utveckling, borgar för 2005 som storhet om några år). Riktigt lyckade viner, men priserna är obscena.

  6. anders wennerstrand Says:

    Ah, borde ha tänkt på att du skulle skriva om dem också. Gott, gott, men som sagt, ska man ha två har jag betalt mindre för bilar.


Lämna en kommentar