2006 Pio Cesare Dolcetto d’Alba

Häggen stormblommar på kvarteret Silverfasanens innergård. Årets bästa vecka är alltså officiellt här. Den obligatoriska omvägen genom doftvalvet på väg ut eller in gör mig gråtfärdig varje gång och varenda knopp i huvudstaden har exploderat som smatterband i majsolen. Tvivlare går tillbaka till den här posten för att åtminstone se häggen på bild.

I de lägena ska man inte överdriva och göra det svårt för sig. Amerikanerna säger det bäst: If it ain’t broken, don’t fix it. Köttfärssås med salamibitar och drag av ragú efter en sex sju små vitlökar, en halva av familjen Pios dolcetto i grytan och resten via kylen till bordet. Varm, mjukbärig och smeksamt kryddig doft, körsbärskärnor vid en solstekt gammal stenmur och lilla jordgubben på toppen. Samma oväntat gedigna smak som förra flaskan, men utan den lite överdrivna beskan. Bara perfekt kärnbitter och bärtonad dolcettofrukt med vårfrisk syra.

Enkelt, förnöjsamt, älskligt. Och in i minsta vinterdammigt skrymsle tillfredsställande.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “2006 Pio Cesare Dolcetto d’Alba”

  1. Dr M Says:

    Herregud, så behagligt det låter! Vore det inte för att min mage förmodligen skulle få panik av så mycket vitlök skulle jag vara riktigt avundsjuk. Några häggvalv har jag tyvärr inte i närheten, men om ett par veckor går det slutliga flyttlasset till Cambridge, och jag hoppas att cykelvägen genom The Backs är lika härlig då som den var här om dagen när vi cyklade runt och letade bostad. Sedan är det bara att se vad gott vi kan få tag på i ett land där man inte måste hitta en grön och gul skylt för att få köpa vin.

  2. anders Says:

    Behagligt är förnamnet. Men min bild av Cambridge ser ut ungefär som the Shire i ringenfilmerna, så hägg eller inte, du får nog mer än din lott av blomstervalv på cykeln. Och England är the place to be för att köpa vin…

  3. Dr M Says:

    När vi var där och letade bostad cyklade vi ”The Coton Footpath” ut till den lilla byn Coton ett par kilometer väster om Cambridge. Det var sannerligen på sina stunder mycket nära sinnebilden av The Shire. Två heta tips vid besök i Cambridge är: 1. hyr cykel, och 2. cykla ut ur stan längs någon cykelväg till lämplig by (t.ex. Coton).

    Att England är bra för vinköp har jag förstått. Det ska som sagt bli intressant att se vad jag kan göra av det.


Lämna en kommentar