Skummande, slabbigt ordsex

-Men ärligt, du verkar ju tycka att det är roligare att hitta på konstiga ord än att prova vin?
-Alltså, om man vill veta något om ett vin går man ju hellre till andra bloggar.
-Ta inte illa upp, men…

Får jag höra ibland. Och det gör mig inte det minsta.

Men jag kom att tänka på det när jag snavade över den här smått geniala lilla monologen av Stephen Fry. Älskar man orden förstår man.

Do they bubble and froth and slobber and cream with joy at language? Do they ever yoke impossible words together for the sound-sex of it? Do they use language to seduce, charm, excite, please, affirm and tickle those they talk to? Do they?

We try, Stephen. Puss.

//a

PS: De som känner mig vet ju att jag är en tvångsmässig korrläsare som inte missar den där felkommateringen utan att den gör ett hack i min läsning. Jag vet. Men som Stephen säger, jag försöker att fokusera på det roliga i stället. Lite som med vin, ni vet.

Explore posts in the same categories: prat

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommentarer på “Skummande, slabbigt ordsex”

  1. Henrik Says:

    ”Do they ever yoke impossible words together for the sound-sex of it?”
    Otroligt bra!
    Och Anders, du vet att vi också är många som älskar att vara åskådare när du dansar med orden – keep it up, om inte annat för att det känns som du.

  2. Johan Says:

    Underbart.
    – OK, min kommentar kanske inte tillför mycket i ja-sägarnas skara, men jag säger det i alla fall.
    Dessutom fick jag tillfälle att lära mig vad ”heterodox” betyder.

  3. anders wennerstrand Says:

    Visst är han fin, den gamle skådisen?

    Gulle er. Det var nu inte fråga om något försvarstal för mig själv; alla gör ju vad de vill på det härliga nätet. Men jag behövde en inramning för att dela med mig av klippet…

  4. Peblin Says:

    Fantastiskt. Tack!

    Nu bara måste jag hitta den där printad på canvas i 2.5m bredd och byta ut tavlorna i vardagsrummet.

  5. Red Scream Says:

    Tack Nättare o Goare för den här videon!!!

  6. anders wennerstrand Says:

    Väl bekomme.

    Jo, Peblin, du kommer ju så att säga lite mer från den digitala sidan… Ny projektor?


  7. Den där hade jag glömt. Helt genial! Tack för påminnelsen.


  8. Jag gillar också ditt sätt att skriva. En av de få vinbloggar jag läser. Inte för att andra är dåliga utan för att din är så bra och min tid så knapp.

  9. anders wennerstrand Says:

    Tack snälla. Vilket år som helst har barnen vuxit upp och det blir dags att skriva lite igen…


Kommentera

