Lustau Palo Cortado

Livets söta frukter växer stundom i oväntade trädgårdar. Finlandsbåten får nog anses höra till de mer oväntade.

Men det kräver ibland ett stridshärdat epikurétryne för att nosa upp dem. Vad jag gjorde på Viking Mariella mol allena kan vi ta en annan gång, men jag lustau-palo-cortadokan rapportera att Torres äger fartyget och häller tankbilsrött och sydamerikansk gewurz i ölglas till alla som vill ha. Då gnuggar man sig i ögonen när man ser Lustaus cortado i ett bortglömt hörn på griffeltavlan. För sex euro glaset. Sedan tvingar man med fast röst och stoiskt tålamod personalen att leta upp den i kylen för första gången sedan millennieskiftet och dra upp en färsk flaska. Va fö nå, paalo? A, tjerry?

Palo cortado brukar beskrivas som ett naturfenomen som liksom bara uppträder ibland, med vinmakarna utlämnade åt florsvamparnas nycker. Ett fat på hundra, och så vidare. Nånstans mellan oloroso och amontillado, med viss oxidation eftersom flortäcket säckat ihop. Jag är egentligen en obotlig manzanillaknarkare, men Emilio Lustau är en pålitlig producent och husets cortado är tillräckligt torr för att göra jobbet. Intensivt nötig, med chokladtoner, lite bränt socker på toppen och hygglig komplexitet med pomerans som extra lockbete. Och en liten sälta som ordnar aptiten.

Tapasbarens serrano må vara medioker och bresaolan full med örter, som man gör när man inte kan lita på köttets egen smak. Med skärgården sakta uppspelad för sig i falnande vårljus, vitlöksskräniga oliver, några brödbitar och vin man inte räknat med har man det bra, tack.

//anders

PS: Kuriosa för vin- och språkgeeks: palo cortado betyder rakt översatt avskuren pinne. ¿Qué? Jo, källarchefen markerar traditionellt fino- och manzanillafat – alltså dem vars vin täcks med flor – med ett rakt lodrätt streck. Märker han sedan att palo cortado-fen har svingat trollspöet över fatet, ja då drar han ett nytt streck snett genom det första. Voilà: en avskuren pinne.

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommentarer på “Lustau Palo Cortado”

  1. Upplevelser Says:

    Jag har även hört storyn om killen som hittade en låda gammal Sauternes (Såternäs på finlandssvenska) från tidigt 90-tal (Riuessec tror jag) för 150 kr flaskan i taxfreen för något år sedan. Han köpte hela lådan.

    Kan inte verifiera den, men varför döda en bra story med sanningen.


  2. Nog för att det kan vara läckert med palo cortado, men mest nyfikna blir vi faktiskt på vad du gjorde på Viking Mariella mol alena…. ;-)

  3. anders wennerstrand Says:

    Som sagt: I oväntade trädgårdar… 90-tals-Rieussec såg jag tyvärr inte till någon, trots idog spaning. Till Viking Lines försvar ska man säga att de numera har ett slags premiumlinje med en mindre uppsättning schyssta viner som serveras i topprestaurangen och säljs. Jag plockade på mig lite 2004 Marchese Antinori Riserva för 127 spänn, jag menar, om man ändå köper den i land, så. Får se om motordunket har gjort något med vinet. Tignanello för 370 bagare hade lockat om inte pestflaggan varit hissad för nollfemman.

    FV, L och J var i landsflykt i svärisarnas hus öster om Helsingfors. Och eftersom kryssningar i princip är gratis tittade jag över för att inte förgås – en tom lägenhet känns ovant numera…

  4. Ulrik Says:

    Jag köpte just på mig ett halvdussin Marchese Antionor, för att spara 10 kr aprisl prishöjning. Men där ligger vi en 50 lapp dyrare, då du har väl tjänat in biljetten.

    Råkade gå och handla den på SB på Klarabersgatan som av någon konstig anledning var det närmaste med den i lager. Aldrig har jag sett på många 7.2 bärande människor titta snett på en kille som handlade för 1000 kronor och bara fick ynka 6 flaskor. Det var en upplevelse som skiljer sig ganska mycket från Regeringatan bara ett par hundra meter bort…..

  5. anders wennerstrand Says:

    Biljetten och lite palo cortado och tilltugg, skulle jag säga.

    Fick du visa leg?

  6. Ulrik Says:

    Är man bara nykter slipper man visa lägg

  7. anders wennerstrand Says:

    Inte jag… Snart 35, kraftig skäggväxt och en liten dotter – jag tror ibland att de bara försöker göra mig glad.

  8. Ulrik Says:

    Vem som helst kan skaffa skägg eller lösskägg. Vem som helst kan låna storebrorsans dotter. Och vem som helst kan stava fel till leg.

    Men de kanske försöker smickra dig :-)

  9. anders wennerstrand Says:

    Ah, ljuva tider… Folkölsanskaffningen på Lenas Livs på Edsgatan när man var 14…


Kommentera

