Grodgrillning

Hör ni? Det där klirrande, krasande ljudet? Kan det vara… ett glashus som säckar ihop under ett litet meteoritregn av egenhändigt distribuerade stenar?

Jag har tyckt att Svenska vingrodor är lite småkul ibland, inte utan poänger – jag retar mig också på torftigt och illa behandlat språk – och nä, jag är inte särskilt upprörd över att ha blivit grodans första bloggaroffer. Men jag är hyser ibland tillräckligt basala lustar för att tycka att det är kul att utöva lite underhållningsvåld när någon petar mig i näsan. Och måltavlorna är så många att jag känner mig som en mygga i en nudistkoloni, som republikanske senatorn Kit Bond sade om Obamas stimulanspaket.

vingrodan2

Okej. ”Nettare e Egioia”? Två gånger på en decimeter, om man har trettontumsskärm. Jag vet att min blogg har ett ohemult krångligt, utländskt namn och antagligen är dömd till obskyr existens bara därför, men nog kan du läsa innantill om din mission är att håna det som är ”dåligt eller felaktigt om vin” som det står i sidhuvudet?

”Net… vadå?” Tja, om du orkar titta i högerspalten skall fjällen falla från dina ögon. Eller i min personpresentation om du behöver än tydligare översättning, men det kräver ett musklick. Skitjobbigt.

”Nog så sant skrivet av ”Anders””. Citationstecken? Hur ska jag övertyga dig om att Anders Wennerstrand, som står som författare till varje inlägg sedan bloggen föddes, inte är internets mest fantasilösa pseudonym? Om du grodar dig iväg till Creutzgatan ska du få se mitt pass och ställa kontrollfrågor till min sambo.

Vingrodan har alltså hakat upp sig på ordet astroturfing: ”Varför? När man lika gärna kan säga att den vedervärdiga Malin plastgräsar i bloggrymden, om man nu vill plagiera terminologin. Eller hitta på ett ännu bättre svenskt ord?” Mm, fin klang i plastgräsa. Jag slänger inte bara ur mig astroturfing i förbigående utan skriver om ordet för att jag tycker att det är en lysande språklig uppfinning. Medan du inte har några problem med att använda rågblont fornnordiska ord som blogg, bloggare och spamma när du gnäller på min brist på svenska alternativ. Kamelformade hål i grodnätet?

Ta nu och dika ut det egna träsket (och slå upp ”plagiera” i en bra ordbok innan du använder det igen), så kan du fortsätta jaga grodor på andra domäner sedan. Men vore det inte roligare att blogga om något du faktiskt gillar i stället?

//”anders”

PS: Inlägget du skriver om har fått en uppföljning. För rätt länge sedan. Men det är klart, man kan ju inte läsa allt bara för att man vill hacka lite.

PS 2: Rapport från helgens Portugalpartaj kommer, apropå att skriva om det man gillar.

Explore posts in the same categories: prat

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

13 kommentarer på “Grodgrillning”

  1. Gustav.K Says:

    Olé!

  2. Henrik Says:

    Hehe!
    Varför ge sig på Tyson när man kan ge ungarnas dagiskompisar en hurring?
    Det roligaste av allt, tycker jag, är dock att grodan (”Grodan”?) vill ”plastgräsa” i bloggrymden. Hört talas om ”astro”, kära groda? Astro, som i astronomi? Astro som i Houston Astros, det amerikanska baseball-laget? Astro som i Astrodome, den första stora inomhusarenan för baseball? Astro, som i just det, Astroturf, som på 1960-talet började ersätta det naturliga gräset som först las i Astrodome 1949.

  3. Vingrodan Says:

    Beklagar att du blev upprörd över citationstecknen. För att stilla ditt vrede har jag tagit bort dem. liksom korrigerat min oändligt klumpiga felstavning av bloggnamnet. Resten vidhåller jag dock. För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras.

  4. Michel Says:

    ”Anders”

    Fantastiskt – som vanligt intelligent och sylvass precision med lingvistiska fullträffar som få kan komma undan.

    Keep it up!

  5. anders wennerstrand Says:

    Grodan, din innantilläsning är fortfarande oduglig. Jag är inte upprörd. Vrede är ännu mer skrattretande – vrede är något som gudar sysslar med när folkgrupper misshagar dem. Jag sopar till dig för att det roar mig. Och för att du slarvar så mycket med garden när du kommer och jabbar.

    Vad gäller citationstecknen tog jag upp dem därför att ditt användande av dem gör det uppenbart att du inte läser bloggen. Ska du komma och hacka får du faktiskt läsa in dig först. I övrigt får du använda vilken interpunktion du behagar.

    Och sedan vidhåller du vadå? Att ett blogginlägg som förklarar en amerikansk term för ett internetfenomen ska skällas ut på en sida som jagar ”sånt som nog helst inte borde kommit på pränt” (”en modern variant av den medeltida skampålen”), medan samma sida ogenerat vältrar sig i låneord som blogga och spamma? Ge dig. Du är hjärtligt välkommen att argumentera för den bisarra logiken.

    För övrigt anser jag att så länge du inte betalar för läsningen har du ingen rätt att klanka ned på folks hobby. Läs något annat.

  6. Michel Says:

    Jag bara ler och myser.
    Vilken bländande replik Anders!

  7. anders wennerstrand Says:

    Tack Michel, Henrik och Gustav. Extratack till Henrik för Astroturfens historia – jag funderade på att dra den i originalposten, men tyckte att det luddade till fokus.

  8. Henrik Says:

    Eftersom jag 1970, som sexåring, såg mitt älskade Chicago Cubs förlora mot Houston Astros i Astrodome hade jag viss koll på konstgräsets, förlåt, plastgräsets, historia. Jag bodde i en fin förort till Chicago då och Freud, eller om det nu är Jung, skulle säkert ha mycket att säga om att I still don’t like astroturf …

  9. Vingrodan Says:

    Men kära nån. Gör det så ont att bli trampad på tårna? Då får man väl använda silkesvantar i framtiden.

    Tur att det finns en hejarklack här som kanske mildrar plågorna.

  10. Dr M Says:

    Grodan, släpp sargen! Kommer du ihåg Michael ”Eddie the Eagle” Edwards? Likheten mellan honom och dig är slående. Anders framstår inte som särskilt upprörd, eller trampad på. Han spelar bara graluz i en liga så högt över dig att du inte riktigt verkar fatta vad som händer.

    Ledtråd: att bli gnälligt defensiv och prata om ”hejarklack som kanske mildrar plågorna” när man blir grundligt uppsnurrad är ett klassiskt nybörjarmisstag i graluz.

  11. anders wennerstrand Says:

    Grodan, det är inga plågor – det bereder mig nöje att se dig plaska i grytan. Mina tår är intakta, eftersom du missar dem hela tiden trots idogt stampande, men tack för omtanken.

    Är det inte bara att medge att du har gjort bort dig och grodhoppat i galen tunna den här gången? Jag har inte sett minsta tillstymmelse till motargument, vare sig här eller i din bedårande uppföljningspost. Noll. Kommer du med några kan du gärna lämna silkesvantarna hemma i diket. Om allt du har är att påstå att jag har ömma tår när du får mothugg ska du nog inte ha ”en modern variant av den medeltida skampålen” på nätet.

    Att till och med skriva en uppföljning och spela sårad när någon för första gången, hemska tanke, dristar sig till att bemöta dig – det är ömma tår, det.

    Hej doktorn, kul att se dig. Jag lovar att läsa på lite bakom graluzlänken i kväll…

  12. Henrik Says:

    Hmm, cheerleader har man blivit uppgraderad till.
    Kan man få låna en pom-pom också?
    Jag bär det som medaljer.

  13. anders wennerstrand Says:

    Du kommer att bli skitsöt i såna där vita hot pants och knäsockor! Fixar du dem lovar jag att förse dig med pom-poms.


Kommentera

