2008: Notan, tack

Klockan tickar, mina vänner. Jan Malmsjö smyger närmare för varje minut och det fantastiska året 2008 finns snart bara som små smycken i minnet. Men att hela tiden berätta om det man njuter av ger en unik möjlighet att lägga sig i vad som ska bevaras. Sätt upp det på listan över vad som lockar med att hålla en blogg igång.

Jag vill hinna skaka på 2008 års snöglob en sista gång och se vilka flingor som glimrar till mellan plastgranar och pepparkakshus i miniatyr. Och nej, det blir ingen regelrätt topplista. Livet är tillräckligt fullt av omöjliga beslut för att jag ska skapa fler bara för att roa mig själv. Men om du orkar läsa en bit kommer i alla fall årets godaste viner att avslöjas.

1999-gruaud-larose

Årets vinpersonlighet

Utmärkelsen delas i år av ett antal människor som sopar banan med all konkurrens: de svenska vinbloggläsarna. Ni som tittar in varje dag, då och då, eller när det plingar till i RSS-läsaren; ni som kommenterar, diskuterar, tipsar, rättar, för vidare; ni som uppmuntrar och kritiserar. Ni ser till att jag får prata vin med andra vinmänniskor när som helst. 2008 var året då den svenska vinbloggosfären exploderade, och det hade inte hänt utan er.

Årets region

Jag får skylla mig själv när jag inte korkar upp tillräckligt mycket barolo. I år går priset ohotat till Châteauneuf-du-Pape. Från La Nerthe till Pégau, Beaucastel, La Barroche, Clos du Mont-Olivet… om jag nu gjorde en topplista skulle appellationen dominera. Det är fantastiskt att priserna inte har stuckit iväg värre än de gjort med tanke på den enorma njutning som flödar ur CdP.

Årets år

Vilken glädje jag har haft i år av viner från 2004. Om och om igen har de kommit med en oslagbar fräschör och ett lyft i frukten som fått en att vilja klunka i sig. Inte minst i Italien måste stjärnorna ha stått i osedvanligt raka led på himlapällen. Det ska bli spännande att se hur nollfyrorna åldras.

Årets överraskning

Aldo Conternos Il Favot från solkyssta 2000 smakade trött och snipigt ur flaskan, trött och snipigt efter två timmar på karaff – och stjärnstoppgott strax därefter, när den blint hamnade i glasen hos förväntansfulla medbloggare och vänner. Metamorfosen var så fullkomlig att jag inte plockade mitt eget vin utan hamnade i fel land. Sanslöst gott vin som fick hedersplatser på några välbesökta topplistor.

Årets överraskning 2

Omsusade Sine Qua Non Atlantis Syrah: Från nyansbefriat muskelpaket i ribbstickat till en skattkista av blommor, bär och lakritsrot på fyra månader. Och SQN behåller sitt fläckfria facit hos mig.

Årets överraskning 3

Jag tycker ju sällan att italiensk merlot är något för julgranen. Och 2002 gick det knappt att göra vin för eländesvädret. Och så blir jag och alla andra knockade av Tua Rita Redigaffi från det förlorade året. Tack igen, JW.

Årets snackis

Julien Barrot äger numera konungariket Sverige. Snacka om hype, anförd av Finare Vinare och underblåst av att Bristly Wines lyckats få en oproportionerlig tilldelning upp till de frusna vidderna. Problemet, eller hur man nu vill se det: Vinerna från La Barroche är verkligen idiotiskt goda. 2004 Pure slåss i årets tabelltopp och jag har med flit sparat 2005 till det kommande året. Gabriel, skriv upp mig på 2007 är du snäll.

Årets snackis 2

Hur mycket kostade nollfemmorna från Bordeaux, sade du? Om jag fin en guldtia för alla jag har hört säga att de tänker göra slut med Bordeaux, skulle jag vara självförsörjande på bra vin. I helt andra prisklasser. För de finns ju, oavsett vad La Mission Haut-Brion (5 649 kronor) säger. Det blåser om öronen på bordelaisarna nu. Men det har det å andra sidan gjort många gånger förr.

Årets snabbis

1971 Haut-Brion blev en perfekt språngfika i väntan på boarding på Helsingfors-Vanda flygplats.

Årets tår i ögonvrån

Dotterns födelse utlöste en lavin av glada tillrop – och fantastiska förslag på namn. Det kan bli dyrt att få in Chiavennasca Mencia Marimar Favorita Willamette Simcoe Vespolina Bobal Elaine Wennerstrand i en annons i Svenskan.

Årets fest

Några bloggare inser att de måste bjuda varandra på gott vin om de ska få vältra sig tillräckligt ohämmat i sitt osunt djupa intresse. Resultatet blir en blowout med minnen att vårda, som tre raka brunelli från 1997 och den där Redigaffin. Saker ska göras ordentligt här i livet.

Årets fekaliefest

Åtta årgångar av Château de Beaucastel på några timmar var en lång Indiana Jones-jakt genom förruttnelsens tempel. Och med Châteauneufs repertoar av frukt och djur bredvis snusket var det några av årets allra godaste röda viner. Ett magiskt vinhus.

Årets klassiker

När man rusar runt och letar kickar bland unga stjärnskott i Châteauneuf och prestigecuvéer i Kalifornien knackar historien stillsamt på och säger med fast och trygg röst: Hm, jag tror bestämt att du glömde något. 1999 Gruaud Larose fick mig att stanna mitt i trafiken för att fortsätta suga på eftersmaken.

Årets etikett

Den eviga kampen: Buscharmiga småkryp eller stiliserad pregnans?

Årets doktor Frankenstein

Hur påverkar Brettanomyces vinet egentligen? Tratta i några droppar 4-etylfenol själv och smaka, vet jag.

Årets babyloniska fångenskap

Man är bra hemlös när någon förintar ens kök.

Årets vinskribent

Han må vara död sedan 1966. Men när prosa möter vin finns ingen som kan knyta Evelyn Waughs skosnören.

Årets eufemism

Primörviner. Smaka på ordet några gånger samtidigt som du försöker glömma hur omvärlden vältrar sig i samma viner sedan länge. Systembolaget borde dela ut Samarin till alla som frenetiskt försöker få sin kassörska att stava rätt till Pontet-Canet.

Årets googlekonstnär

Den som hittade till Nettare e gioia med söksträngen Min första älg (bara älgar) kommer för alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta.

Årets flight

Upplevelsejägarna på Divine tvekade inte att slänga in fyra hundrapoängsviner bredvid varandra. Varpå en provare inte tvekade att slänga in en till. Ja söte Jesus. För övrigt kan det kanske behöva talas om att jag inte får betalt av Divine – jag betalar samma svidande nota som alla andra för deras provningar, även om jag är glad för inbjudan, and I call’em as I taste’em. Men man kommer inte ifrån att jag har fått unika upplevelser i deras regi.

Årets plutonium

Vinbärsmarmelad koncentrerad till gränsen för atomär kollaps. Om du någonsin snavar över en flaska 2002 Blankiet Paradise Hills Vineyard Merlot, köp den omedelbart. Till mig.

Årets maverick

Nej, inte McCain. Johan Franco Cereceda har rätt på en punkt: De flesta svenska vinbloggar följer ungefär samma format. Men Johan P har en mysig och köksvarm vrå alldeles för sig själv och skickar troget med ett recept till så gott som varje post. Förutom att understryka att vin och mat inte kan skiljas åt gör det hans blogg ovanligt användbar.

Årets vincitat

Chile? I don’t even need to taste the wine. You can just stick a bottle up my arse and I can tell you where the wine’s from. André van Rensburg är förstås ett vinarsle, som Niklas J slog fast, men men kan inte ta ifrån karln en lysande oneliner.

Årets multiupplevelse

Korvar, ostar, slutet på en 60-timmarsvecka, Vitabergsparken i kvällssol, gratis Puccini, och en strålande vital och charmig, nysläppt Château La Nerthe 2004. Can I get you anything else, sir?

Årets språkpris

I brist på mjölkmjölk har vi stackars svenskar tvingats nöja oss med bara mjölk. Milko löste problemet.

Årets trotjänare

Det blev inte många poster om Breuers 2005 Terra Montosa, men desto fler middagar som seglade på den honungstonade mineralvågen. Undrar vad 2007 kommer att kosta?

Årets sommarlunch

Torsk med brynt smör, färskpotatis, stekt svamp, sommarträdgård och 1998 Smith-Haut-Lafitte. Vinter, vik hädan.

Årets exotika

I det gamla vinlandet Slovenien satt vi och häpnade över Boris Lisjaks Kraski Teran till möra hästbiffar. Jag har aldrig smakat något som ens ligger i närheten och famlade i blindo bland beskrivningar som inte räckte till. Men till skillnad från vin som bara är udda var det ju jättegott också.

Årets Yasuragi

Lugnet på Vinbaren nådde terapeutiska nivåer när La Spinettas chef Giorgio Rivetti hälsade på i värmeböljan. Förvånade i soffan: Jag och halva Finare Vinare, med all tid i världen att prata fatbehandling och selektion med den utsökt vänlige Giorgio. Liten välsignelse över dottern i magen skickade han också med.

Årets Stig Strand

2008 blev året när jag hade Sine Qua Non-viner i glaset fyra gånger, till min stora glädje och tacksamhet. Jag är numera en trogen proselyt bakom Manfred Krankl. Hans grenache från 2002 är ett av de bästa viner jag har druckit – och serverades bredvid det bästa. Vansinnigt otacksamt. Hade det kommit till en top sirloin i Santa Cruz hade jag skrivit ballader om det vinet.

Årets skomakare

Crozens häxmästare Alain Graillots utflykt till Marocko resulterade i ett vin som smakar söt, billig portugis lagrad på brända gummifat. Alain, bliv vid din läst.

Årets matchning

2005 Beaune du Château och kalvlever anglais måste ha gått i lekis tillsammans, hånglat sig igenom högstadiet och så gift sig så fort de flyttat hemifrån. Smakerna glider i varandra som blixtlåshalvor; tar man bort den ena var det genast måndagskväll igen.

Årets extra allt

Lillebrors vildsvinsburgare är nog det mest vulgära jag har sett så här långt ifrån Place Pigalle. Känsliga läsare varnas för starka bilder.

Årets tandborstning

2003 Cantina Tudernum Sagrantino di Montefalco är vinet som är gjort på bara skalen, och lite taggtråd som följde med i skördemaskinen. Jag plockar fortfarande tanninskärvor ur mjuka gommen och sover med bettskena.

Årets godaste mousserande

Det är lätt att vilja hissa upp Bollinger Vieilles Vignes Françaises eller 1996 Krug i efterhand, för att det känns bra. Men med pistolen mot tinningen röstade jag ändå på 1976 Diebolt-Vallois, så det är bara att stå kvar och le och önska att man snavar på en felmärkt låda i någon fransk supermarché snart.

Årets godaste söta

Med hängtid till lucia, men ingen botrytis i den vindvädrade vingården, skapar man La Magendia de Lapeyre i Jurançon. Apelsinblom och akaciahonung möter hallonsylt och alla mina lampor blinkar på en gång. Dessutom till ett hanterbart pris, om man hittar det. Tack P och A.

Årets godaste vita

Potenta och fullmatade 2004 Qupé Roussane Bien Nacido Hillside Estate och 2005 Brewer-Clifton Mount Carmel var stora upplevelser. Liksom Bründlmayers Zöbinger Heiligenstein till perfekta skaldjur direkt från Västerhavet. Men det är något med renheten och mineraliteten i Breuers rieslingar som gör dem till sinnebilden av vitt vin. Alltså: Årets godaste vita var 2005 Nonnenberg till en stekt röding i april. Snart tar vi nästa.

Årets godaste röda

Kommer ni ihåg när man var liten och visste precis vilken världens bästa låt var? Den vissheten, utraderad under 20 års relativiserande, kom tillbaka i januari. 2000 Domaine du Pégau Cuvée Da Capo är faktiskt det godaste vin jag har druckit. Det övergår mitt förstånd hur man kan åstadkomma den smidiga lättheten med åtminstone 16 procent alkohol. Jag kysser Laurence Férauds sannolikt hästhudsbeklädda fötter.

Jag tackar för ett väldigt roligt år. En extra blomma går till Frankofilen, Finare Vinare och andra bloggare som håller den här cirkusen igång. Vi ses på andra sidan.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

14 kommentarer på “2008: Notan, tack”

  1. Vinös Says:

    …och årets vinbloggarstilist: Nettare e gioia. Tack för mycket härlig läsning under 2008!

  2. Vinosapien Says:

    Härlig läsning som vanligt…

    På tal om Gruaud Larose…lagom mogen Bordeaux är trots allt löjligt gott.
    Kolla här…
    http://fredrik.mellbin.org:8913/MyTastings?Region=BOR&Year=1996&TasteDate=30

    Hoppas nattsömn, amning (inte din) och allt annat som har med nyfödda att göra funkar utmärkt.
    Vi ses och höres under kommande år.

  3. Frankofilen Says:

    Nämen så där skall en årssammanfattning se ut! Och med sedvanligt sprakande tomtebloss till formuleringar. Gott nytt!


  4. Priset för årets mest eleganta och underhållande vinlektyr går till: Nettare e Gioia! Precis som när man ska renovera köket – inte sällan blir det bäst resultat när man låter ett proffs göra jobbet…

    Vi ses i 2009!

  5. anders wennerstrand Says:

    Tack alla och ett strålande nytt 2009 till er. Jag ser redan fram mot ännu ett år av grävlingsgrävande efter nya kickar, och allt mer fin läsning överallt.

    Vinosapien, du har så rätt, och jag såg länken hos de andra. Runt 500 spänn som jag lade för 1999 GL är förstås en slant, men ett riktigt kap i sammanhanget. Det är ju inte produkterna som retar gallfeber på en i Bdx…

    Nu ska jag leta fram nåt gott till hjortentrecôten :)

  6. JW Says:

    Sällar mig till hyllningskören – mycket underhållande genomgång av det gångna året! Gott nytt Anders och tack för all inspirerande läsning under 2008.

  7. Henrik Says:

    Se där en lista som inte bara är skoj och välformulerad utan fick mig att – än en gång – börja läsa om vissa favoritposter.
    Och apropå priset för en födelseannons; det är, anser jag, en förälders uppgift att ge sina barn ett lagom mått av storhetsvansinne.
    Gott nytt!

  8. Fredrik Says:

    Gott Nytt.. det var en skapliger sammanfattning. Tack för ett underhållande år! Fortsätt det goda(!) arbetet.

  9. Henrik Says:

    Apropå vinarslen och oneliners; med tanke på storleken på mången Ch9-flaska – hur lätt skulle det inte vara för Rensburg att känna igen en sådan?

  10. Claes Says:

    Wow – vilken sammanfattning.
    Tack för det gångna årets bloggande och ett Gott Nytt 2009!!!

  11. Martin Says:

    Tack för att du delar med dig med dina upplevelser.
    Gott Nytt År & Grattis till tillökning!
    Martin

  12. anders wennerstrand Says:

    Varmt tack alla. Som sagt – utan er blir det inget bloggande. Det finns hopp för 2009.

    Henrik – för att inte tala om de där barocka pansarpjäserna många häller sina prestigecuvéer i. Stackars van Rensburg om han ska prova mycket Bodegas Lan Edición Limitada blint.

  13. johan p Says:

    Mycket underhållande läsning och att jag är omnämnd gör mig varm i hjärtat. Tack!

  14. anders wennerstrand Says:

    Det var hög tid att nämna dig. Jag tycker att det är riktigt roligt med dina recept, och det ger en bättre bild av hur du kan ha tänkt i matchningen som är en så spännande del av det här med mat och vin.


Kommentera

