Vote, dammit

Julstämningen står som spön i backen, ena handsken blev kvar på tunnelbanan och man får famla efter de små tomtebloss av glädje som erbjuds. Som att ens kör blivit Grammisnominerad för senaste plattan.

Så om ni inte är gamla lågstadiebästisar med Hans Leygraf eller Per Tengstrand blir jag jätteglad om ni orkar gå in och rösta på Allmänna Sången och Anders Widmark i kategorin Årets klassiska.

Snabbresumé för dig som vill veta vad du röstar på: Svenska portalverk, nötta in till benet (typ Stenhammar), får helt nytt liv med Widmarks galet egensinniga pianoimprovisationer. Jag har sjungit med många pianister och är helt häpen över den mannens uppfinningsrikedom. Omtag under inspelningen betydde att vi fick höra helt nytt material – varje gång. Och så en del annat svenskt, som Hillborgs grymma klangfantasi över Du lindar. Röstningen är öppen till den tionde.

//anders

Explore posts in the same categories: prat

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

10 kommentarer på “Vote, dammit”


  1. Skulle inte den här bloggen handla om vin? ;) (Jag har röstat!)

  2. anders wennerstrand Says:

    Inte så mycket nettare, kanske, men desto mer gioia! (Du behöver inte avslöja vilka du röstade på)

  3. Fredrik Says:

    Självklart har en bas(!)tant karl som du fått en röst.

    Okej nu vill jag att du gör en sak för mig…. ;)

  4. anders wennerstrand Says:

    Tack! Be still, my heart…

  5. JW Says:

    Tufft motstånd men du/ni har min röst. Snyggt kakel btw.

  6. anders wennerstrand Says:

    Man tackar! Om jag får sitta bredvid von Otter på galan lovar jag att ta en autograf åt dig.

  7. Sophie Says:

    Å, vad fantastiskt roligt!
    Jättegrattis till nomineringen, hoppas ni vinner!!

    /Finare Sophie

  8. anders wennerstrand Says:

    Tack så mycket! Fast det är nog lättare att få gå på galan om man är, typ, en stråkkvartett…

  9. Håkan Says:

    Måste vi verkligen ha fler versioner av Stenhammars tre körvisor och Alfvens aftonen? Tacka vet jag en hel fullängdscd med Lars Edlund, det är grejer det. Äh jag är väl bara avundsjuk.

    • anders wennerstrand Says:

      Jag tänkte exakt likadant under hela upprinnelsen till projektet. Skitskeptisk var jag. Jag tycker inte om körvisorna från början, än mindre såg jag vilken glädje världen skulle ha av en jävla inspelning till. Och ändå blev jag omsvängd av Widmarks obegränsade musikaliska fantasi. Särskilt Aftonen tycker jag om, inte längre sirapsseg och bygderomantisk utan pianobar och vällagad dry martini.


Kommentera

