Primörchimär 2.0

Kanske får man byta namn? På den tid kassörskan behöver för att knacka in de 19 tecknen i Anders Wennerstrand hinner landets bordeauxsugna Bo Al och Ann Ek göra rent hus med 600 flaskor Pontet-Canet.

Resten gick i alla fall att skriva in i systemet, men det är förstås ingen garanti för att man får en enda flaska. Alltså bara att vänta på årets dragning i Det Stora Statliga Vinlotteriet.

Systembolaget har tagit åt sig av vrålen efter förra årets djungelsläpp. Plockning och sammanställning av ordrarna i lugn och ro nån vecka efter onsdagskravallerna, bra. Och sedan ut med det som blivit över om två veckor, bra. Hela havet stormar inte lika mycket som i fjol, när flaskor man fått nej på fanns på hyllorna i andra städer flera dagar efter.

Ändå känns det inte okej. Vad då då? Tja, känslan av att inte själv kunna påverka utgången är en aspekt. Ens köande är förgäves när en (1) kassa fungerar på det Systembolag man satsat på. Eller om kassörer i Landskrona och Umeå är snabbare på de där märkliga tangentborden.

Men framför allt känns det inte okej att köa som får – till ett lotteri om några dussin lådor av viner som resten av den industrialiserade världen badar i sedan länge. Hur många detaljer som än har putsats upp är det förstås läppstift på en gris. Känslan av att spelplanen jämnats ut sedan i fjol är lika flyktig som topptonerna i den Pontet-Canet man inte fick när man lyfter blicken. Det här är nog så bra det blir under ett monopol, med ett IT-system som butikschefer vill ha in på Tekniska museet.

En tanke: När det är dags att börja korka upp Pontet framåt 2017 kanske vi ändå har helt andra möjligheter att få tag på nollfemman? I den bästa av världar får inte den här cirkusen någon praktisk betydelse i sluträkningen. Till och med svenska times are a-changin’.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

14 kommentarer på “Primörchimär 2.0”

  1. Henrik Says:

    Och heter man sedan något med å, ä eller ö blir det också problem, så det känns som om mina 18 tecken inklusive mellanslag och två ö:n, spelar remi med dina 19 …
    Så de kunde inte knappa in Pontet-Cantet? Borde ju betyda att jag, som var först i kön i Marieberg och fick allt inknappat, borde ligga bra till.
    Men, med ett IT-system, Tekniska museet or not, så vill jag ha besked innan jag korkar upp något annat för att fira.
    Jag tycker nog att årets lotteri känns aningen bättre än det förra, särskilt för dem som bor på landsorten och omöjligen kan ta sig till S-holm, G-borg eller M-ö på rätt dag.
    Frågan är däremot vad som skulle hända om man portionerade ut ”primörerna” mera jämnt fördelat? Jag menar, först ingenting, sedan ingenting, sedan en liten å av Bordeaux följt av absolut ingenting måste rimligen skapa mesta möjliga hype.
    Jag fick en snubbe bakom mig i kön som hade fyllt i en lista och ville veta vad jag skulle ha och varför. Trots att jag noggrannt påpekade at jag inte prövat något av vinerna i aktuell årgång frågade han om han fick kopiera lite från min lista. När han såg de beskedliga mängderna började han fråga varför jag tagit så få? Var de så kvoterade?
    Nej, svarade jag, så han fyllde i 12 st på allihop …
    Primörchimär, indeed.


  2. Den allvarliga bristen på bordeaux måste vara ett av de viktigaste problemen SB har att ta i itu med. Det är ju inga små mängder som tillverkas i världens ledande vindistrikt. Och alla vinälskare klagar konstant över detta. Är det rädsla eller oförmåga att göra inköp som gör att tilldelningen är så fånigt liten? Och vanlig cru bourgeois mellan 100 och 150 kronor borde det ju finnas dussintals av i ordinarie sortimentet. Vad är egentligen problemet? Borde SB gå tillbaka till den gamla primörhanteringen? Då skulle man ju i alla fall ha en bild av efterfrågan i förväg…

  3. MSVin Says:

    Ja, vad ska man säga… Jag håller med, har själv lämnat in min lottokupong, men just nu känns det som jag struntar att hämta ut även om jag får någon vinst. Jag är i princip emot hela systemet, det känns som att vi inte lever i västvärlden. Sverige är ett skitland, så känns det just nu, förmynderi, småsinthet, byråkrati mm… Jag säger det igen, skrota SB, skrota SB, skota SB…

  4. anders wennerstrand Says:

    Tack för responsen. För sent hem – återkommer i morgon!

  5. Dr M Says:

    Ibland blir det så där härligt extra tydligt att man bor i ett civiliserat land… Jag har nog en fyra, fem ställen att köpa vin på inom bekvämt gångavstånd, varav i alla fall ett eller två med (så vitt jag kan bedöma) någon form av kvalitetsutbud. Synd bara att det är pärlor för svin, eftersom min vinkonsumtion är synnerligen minimal, och mina kunskaper i ämnet därefter.

  6. Greger Says:

    Eller kanske Bo Ek och Ann Al…

  7. anders wennerstrand Says:

    Som vi konstaterat tidigare: Ska man sälja primörer får man väl göra det en primeur, inte bara med stark fördröjning pytsa ut införskaffade flaskor ungefär som vilka viner som helst. Som FV är inne på skulle man ju få en känsla för trycket i skaplig tid. Dagens tillgång befinner sig tvärs på en annan planet än från efterfrågan – åt båda hållen. Man som vi har varit inne på förut är vi ändå rätt få i det stora hela som bryr oss, vad vi än tror, och ett monopol som inte får vilja tjäna pengar har ingen anledning att vara oss till lags.

    En annan detaljaspekt är den som Henrik tar upp: Så länge en beställning inte är bindande är det ju bara att beställa i överkant och sedan strunta i att plocka ut. Jag är för väluppfostrad för att stå ut med de blickarna från personalen… Och felkoteringen av just Pontet-Canet är väl odiskutabel.

    Millisekundsystemet är och förblir en rättvisechimär när så många andra faktorer spelar in. Men jag vill hellre fortsätta lyfta blicken och undra varför vi ska behöva bry oss om detaljerna. Det finns inga snygga grisar.

    Dr M, det svinet ska vi nog kunna fixa upp i alla fall! Fast det är klart, du har ju varit rätt långsam på att lära dig saker hittills i livet ;-)

    MSVin, plocka ut dina PC bara, så köper jag dem av dig och bjuder på middag samtidigt.

  8. Henrik Says:

    Jag tänkte nu inte bara den detaljaspekten utan också det hypen leder till; att folk som vet att det inte blir någon mer Bordeaux förrän nästa lottdragning om ett år är beredda att beställa vad som helst i rätt stora mängder bara det står Bordeaux på etiketten.
    Gardera med kryss får ett helt nytt ansikte och det har inte ens läppstift.
    Till sist, det här att en beställning blivit inknappad, det är väl ingen garanti för att man får det man faktiskt beställt? Allt mitt blev inknappat, men jag kommer inte att känna mig säker förrän jag håller flaskorna i handen.

  9. Vinarskalle Says:

    Tack för rapporten från fronten Anders (jo, jag var där också, i Solna). För övrigt tycker jag att det är intressant att det bara är på internet, det vill säga på bloggar och forum, som det går att läsa om Bordeaux-släppet. Jag vet att Kronstam till exempel vägrar att skriva om viner som inte finns tällgängliga i 100 000-tal, men all vinjournalistik behöver ju inte vara provningsanteckningar. Med tanke på intresset bland de vinintresserade kanske lite hederlig nyhetsjournalistik runt företeelsen hade varit på plats. Men sådant är tydligen inte intressant i Sverige. Allt vi behöver veta är vilket 59 kronorsvin som smakar bäst till fiskpinnar.

  10. Martin Says:

    Det är mycket jag inte begriper, om vin i allmänhet (mer än att det är gott) och om systembolaget i synnerhet (mer än att det är klonat från någon sovjetisk manual för politruker).
    Men här blev jag faktiskt tvungen att gå in i källaren (nåja, garderoben) för att försäkra mig om saken, men nog sjutton köpte jag nollfemmor redan i september i sovjetbutiken. Utan de sovjetiska köerna, märk väl (eller avarter i form av allegoriska knapptryckningorgier). 2005 3 de Valandraud fanns tillgänglig. Så. Vad är problemet? Är allt ett spel för gallerierna?(jadå) Tror försäljningsstrategerna att detta är ett slags julafton dess kunder inte klarar av att vara utan? Eller vill någon bara jävlas med logiken?

  11. anders wennerstrand Says:

    Vinarskallen, visst har det varit tyst. Men jag tvingas så ofta konstatera att det handlar om så få flaskor vi är intresserade av, och så få människor i det stora hela, att det inte är rationellt att ta upp det i dagspress. Åtminstone inte som konsumentjournalistik.

    Martin, visst är det så – en del bdx från 2005 har kommit separat. Det blir allt svårare att förstå varför SB ändå vill samla ihop lanseringen av så många viner när vi ändå är så långt efter skörd.


  12. […] dramat I väntan på Bordeaux. Vi plockar fram substitut och försöker sluta kallsvettas över hur lotteriet om nollfemmorna ska falla ut. Stort vin, mediokert […]

  13. Thomas Says:

    Å andra sidan kan man f.n. beskåda en oplundrad låda Latour 05 bredvid en lika oplundrad låda Lafite 05 i SB:s Stockholmsvalv. Det är ju alltid något.

    Vad jag kan se från restlistan verkar man faktiskt ha köpt in alltför mycket av de stora Bordeauxerna. Bara att hala fram plånboken.

  14. anders wennerstrand Says:

    Jo, just bristen på Asienhaussade skrytviner till priset av en mindre bostadsrätt har väl inte varit kritikernas främsta måltavla när det gäller SB och bordeaux…

    Frågan är bara vems plånbok man ska hala fram ;-)


Kommentera

