Del ett: Svågerpinot

Har Anders skrivkramp? Heroinproblem? Exil på Caymanöarna med Ekobrottsmyndigheten i hälarna? Nej då. Men solbrännan är renoverad, och jag kan berätta att det har hänt igen.

Om jag låter lite oskarp någonstans beror det på att mina provningar, alas, inte brukar se ut så här. Vikingarna hade nog tänkt sig Valhall så här om någon hade bjudit dem på ett horn Sine Qua Non. Men häng med för all del, så väntar Robert Parkers egen pinot, den godaste merlot jag har druckit, del två i sagan om Harlan, En Piemontesisk Jätte och den sjukaste flight jag har varit med om: 500-poängsflighten. Fem glas, kranvattnet oräknat. You do the math.

Vi gör som förra gången och tar en flight i taget i sommarföljetongsanda. Uppdelningen är inte ett led i min ständiga strävan att vara pretentiös. Jag tror bara att det blir behagligare att läsa – och skriva – på det viset.

Beaux Frères är den gård i Willamette Valley i Oregon som Robert Parker äger tillsammans med sin svåger (just det  – beau frère på fraggelspråket) Michael Etzel och en tredje delägare. Så här smakar alltså pinot om advokaten själv får välja.

• 1996 Beaux Frères Estate

Tydligt brunstruken och lätt färg. Doften är mycket mogen med gamla hallon, lite mentol och vissnande rosor, men det mesta har blivit till nyponsoppa och tydligt buljongiga drag. Tomatpuré och soja är först ut i munnen. Det finns en del frukt kvar, men den gör inte större nytta och det hela är rätt ointressant. Oregons årgångstabell sitter inte riktigt, men 1996 beskrivs tydligen som rätt svag.

1998 Beaux Frères Estate

Vackert rubinröd med betydligt mer liv. Men ligger det inte en skum tvålig karaktär över hela kalaset? Mörkare, påtagligt mycket tätare frukt, hur som helst, med en aning cassis och några animaliska drag. Dessutom en allt tydligare ton av mint, exakt som linimentet i omklädningsrummen när man gick på högstadiet och spelade fotboll. Smaken har bra form och börjar med en snygg balans och körsbärsfrukt, men avslutar med uttorkande tanniner som drar ned intrycket. Det känns som att frukten kommit och gått utan att trätanninerna någonsin mjuknat helt.

2000 Beaux Frères Estate

Blommiga toner och hallon dominerar näsan i den påtagligt yngre nollnollan. Rätt mineralisk, med en aning körsbär, och så nypon igen, men mera direkt från busken den här gången. Kryddig frukt och mogna hallon i munnen, under ett tak av lite dammigt steniga toner. Fin lätthet och behagliga tanniner, men ändå känns något lite fishy med den här flaskan. Kanske är stenarna lite väl källardammiga?

2006 Beaux Frères Estate

Jamensådärja. Den superlätta färgen berättar om ungdomen redan innan näsan gör det. Riktigt fin näsa som drar åt jordgubbsyoghurt, med vanilj och vackra övertoner av blomsterkrans och banan. Den sköna syran gör vinet lätt och smidigt i munnen och ger en föredömlig elegans åt den jordgubbssaftiga smaken. Det här är riktigt bra, djupt, redan rätt komplext utan extra fläsk i den skinande röda frukten. Hörde jag rätt att den här ska klocka in på 15,5 procent? Verkar helt obegripligt, det känns mer som 13,5.

Nollsexan står helt ohotad för mig medan de andra dras med åtminstone något problem var. Vi är några stycken som enas om att många pinoter från nya världen gör sig bäst när de har sin primära frukt i jungfruligt behåll – åldras kan man göra i Bourgogne.

Up next: Merloten som fick Helen Turley sparkad från Blankiet. Stay tuned.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

12 kommentarer på “Del ett: Svågerpinot”

  1. Vintresserad Says:

    Låter som Gunnar & Divine bjudit till igen… we’re waiting…

  2. anders wennerstrand Says:

    Bjudit till är en bra sammanfattning. Jag är verkligen ovan vid att man packar in så mycket godis i samma provning, men erfarenheten är fantastisk.

  3. Niklas J Says:

    Skönt ha dig tillbaka – ser fram emot att läsa dina kommande alster!

  4. anders wennerstrand Says:

    Tackar, tackar!

  5. Henrik Says:

    Hmm, liniment redan på högstadiet?
    Mina baskettränare, ortopeder båda två, menade att liniment var för veklingar, liniment gör inget som inte en bra uppvärmning sköter bättre (vad säger Frankofilen?) …
    Och trots alla ortopeders hårdhet, liniment är inte riktigt vad jag vill ha i mitt vin. Du beskriver nya världen-pinot på pricken. Jag har dock ett litet experiment på gång med att lagra en Voss Estate från NZ, får se om det ruckar min världsbild.
    Ja, i övrigt, du vet ju att jag blev först klar sist – mitt mål är självklart att vinna igen, trots att jag är oroväckande långt efter i starten!
    500-poängsflighten, ja herregud, vad var det vi sa ärans och hjeltarnes språk saknade för ord?

  6. anders wennerstrand Says:

    Omklädningsrummen luktade liniment – jag fick förstås aldrig pröva. (Handlade man det på apoteket? Intersport? Skräckleparken mitt i natten?) Skruvdobbar fick man inte heller. Fast de kändes så tuffa. Det är svårt att gå på högstadiet.

    Nyzeeländarna låter höra tala om sig allt mer, fast Decanter var lite besvikna häromnyssens och klagade på ojämn nivå. Felton Roads Block-viner har i alla fall givit min världsbild en rejäl knuff, men jag har inte druckit dem med ordentlig ålder på. Hur länge måste du vänta på Voss?

  7. Henrik Says:

    Jag har en 2004 Voss Estate som producenten rekommenderade lagring till bortåt 2012 för. Själv gillade jag den väldigt mycket som den var för ungefär ett år sedan, liksom F&V, och vet inte riktigt vad som ska kunna hända med den som är earthquaking good …
    Tittade på den så sent som häromdan, då jag kom hem med säcken full av trattkantareller, och tänkte på Frankofilens blivande tatuering:
    http://frankofilen.blogspot.com/2008/09/2000-trimbach-riesling-cuve-frdric.html
    Vad gäller linimentet, så behövde man inte gå till Skräckleparken, tror det räckte med apoteket faktiskt. Jag, som lydde tränarnas påbud benhårt, vet inte säkert.
    Skruvdobb, ja det hade varit något. Jag är uppvuxen i Sthlm och spelade två, eller möjligen tre, matcher på riktigt gräs på riktig plan med riktiga mått och riktiga mål under hela min uppväxt.
    Jobbade i Enköping på 1990-talet och skulle spela korpfotboll där. Satt på jobbet och tog på mig skorna då en jobbarkompis och frågade vad jag höll på med. ”Vad tycker du att det ser ut som? Tar på mig skorna så klart.”
    ”Ja men vafan, det där är ju grusdojor, tror du att vi ska lira på grus?” säger jobbarkompisen. Det var otroligt skoj att spela korpfotboll i Enköping kan jag säga, men trots det köpte jag aldrig skruvdobb.

  8. anders wennerstrand Says:

    Och jag växte upp i Västergötland och tillbringade några hemska veckors försäsongsträning varje år på grus. En sammanhängande plåga av stressade benhinnor – olinimenterade – och minusgrader som river i halsen. Och min bollbehandling på grus är fortfarande helt förfärlig, till ingen nytta alls i Stockholmskorpen. Utan gräsdoft till på löpet, adding insult to injury.

  9. johan Says:

    kul att läsa, har några beaux freres -06 i källaren. kan säga att block 5 från felton road är så jäkla bra. fast sur-divine har ju höjt priserna så sjukt mycket på felton deras standard pino kostade för 2 år sen 299 kostar nu 459 tro jag. Dom har mycket goda viner i sin portfölj men tar ut sjuka överpriser vilket är väldigt synd.

  10. anders wennerstrand Says:

    Ja, FR är lite väl dyrt, vilket är ledsamt, för jag formligen älskar Block 5. Jag funderar på om man ska öppna en 2006 snart – har du någon färsk erfarenhet som talar för eller emot? Bascuvéen drack jag för ett tag sedan och den är betydligt tristare.

    Beaux Frères 2006 är något att se fram emot.

  11. johan Says:

    Har faktiskt inte testat fr 2006or. Lär nog vara tidigt med erfarenhet av tidigare årg. Tycker dom behöver några år till i källaren faktiskt. Ja det är synd att Divine ska ta ut sådana överpriser på i stort sett alla deras viner för dom har mycket gott.


Kommentera

