Cereceda läxar upp vinbloggarna

Johan Franco Cereceda, känns han igen? Frilansande vinskribent och föreläsare; inte den vassaste pennan i landet, men lite av en auktoritet på spanska viner. Han gillar inte svenska vinbloggar. I en krönika i det branschinriktade nyhetsbrevet wownews.se tar han fram sin bredaste kam och drar vinbloggare av alla schatteringar rakt över.

Kort sammanfattning: Bloggarna har inget av vikt att säga. Ändå har de oförtjänt och mycket överraskande blivit lite opinionsbildande, men använder inte den rollen till ”kritik mot exempelvis monopolet, mot vinjournalistiken, mot industrin i sin helhet”.

Här tvekar jag. Man har sällan mycket att vinna på att käbbla. I värsta fall framstår man som en bitter människa med sura rönnbär upp till halsmandlarna och en grandios idé om sin egen betydelse. Men Cereceda har begripit så lite av bloggandet att vi behöver reda ut begreppen. Publish and be damned.

Så här skriver du, Johan:

”Herregud, vilket gyllene läge att vara kritisk, att verkligen uttrycka något, att våga skapa debatt, inte med de gamla vanliga argumenten, att ställa sig upp och drämma näven i bordet. Ha något av vikt att säga, helt enkelt! Detta, kära bloggare, skulle inte bara öka trovärdigheten …”

Men tänk om det inte är det den enskilda människan vill med sin blogg? Du talar glatt om för ett antal människor vad de borde ägna sin fritid åt. Folk har vanliga jobb, familj, andra intressen. Drivkraften är att ha roligt, möta läsarna och göra något av sitt vinintresse. Ska man skämmas om man inte vill mer?

Du pratar om amatörer, helt oavlönade entusiaster utanför vinbranschen. Är det inte en större brist att branschfolk och vinskribenter, till skillnad från i andra länder, inte bloggar? Du är mer än välkommen att lägga 20 gratistimmar i veckan på att ta täten i bloggosfären och tillföra det du saknar.

Förklara för oss varför bloggarna skulle ha ett mer gyllene läge att drämma näven i bordet än etablerade skribenter som du. Var är dina egna välriktade sparkar i etablissemangets stjärt? Knappast på din hemsida i alla fall.

Varför är det bara branschkritik som innebär ”att verkligen uttrycka något”? Den största textvolymen utgörs av rena recensioner plus diskussioner om vinet i fråga. Förklara gärna varför det inte är att uttrycka sig att presentera sina åsikter om ett vin, en producent eller en region. Tycker du likadant om Röttorps eller Dolks recensioner? Tanzers?

”Samtidigt har dessa bloggare gått och blivit lite av opinionsbildare, och det ska de ha cred för.” … ”Då, först då, [om bloggarna alltså drämde näven i bordet, min anmärkning] tror jag också att ni skulle göra er förtjänta av den opinionsbildande effekt ni mycket överraskande redan har idag.”

Varför skulle bloggarnas opinionsbildande funktion vara konstigare än att folk läser vinrecensioner i traditionella medier för att skaffa sig en uppfattning om vad de ska lägga pengar på? Eller letar omdömen om mp3-spelare och gräsklippare på nätet inför köpet? Man lär sig – precis som inom traditionell vinjournalistik – vilka skribenter som har ungefär samma smak som en själv och vilka man litar på. Men läsarna är alltså för korkade för att begripa att bloggare inte förtjänar att vara opinionsbildande. Vilken genomsympatisk syn på vinintresserade svenskar.

För övrigt: Cred = credibility, trovärdighet; ens anseende inom ett område. Som i Cereceda riskerar att få dålig cred i bloggosfären. Credit = beröm, erkännande, som i Det ska de ha credit för. Om vi pratar trovärdighet, så mår den bra av att inte blanda ihop sådant.

”Men när Systembolagets ledning medgav nu i våras att när de sitter och fnular på sina lanseringsstrategier eller bara allmänt kör sin omvärldsbevakning, ja då går de också in och kollar bloggarna, då vill man ju som läsare så gärna att det ska bränna till lite i bloggen, att lite kontrovers ska uppstå, inte bara att jakten på den perfekta smuttningen ska beskrivas i icke korrekturläst text.”

Jag älskar att du kastar iväg en tjuvsmäll åt korrekturläsningen på bloggarna i form av en sådant missfoster. Meningsbyggnad och interpunktion hade aldrig passerat ens det sommarsömnigaste korrektur. Tyvärr inte resten av krönikan heller.

Den viktigaste skillnaden mellan dig och bloggarna är att du tar betalt för ditt jobb. Först då kan man börja ställa krav på produkten. De ledande bloggarna dras väldigt sällan med korrfel. Det skulle du veta om du också följde dem och inte bara bläddrade lite när du ska skriva en krönika.

Jag hittar förresten ofta små läsupplevelser hos mina favoritbloggare, men du nämner inget om läsvärde i krönikan. Kanske för att du känner att isen är lite tunn på den sjön? Vi saxar lite ur sommarens Allt Om Vin:

”Ofta är överraskningarna vi blir serverade kommersiella trick, marknadsföringsmångel eller helt sonika en veritabel underskattning av konsumenten, iscensatt av någon slick pr-byrå inhyst i de trendiga stadskvarteren. Men inte denna gång. Nej, det här är på riktigt och en saga närmast liknande Askungen. Men i dag stavas hon som väckts ur en tusenårig slummer Bobal; druvan som äntligen återuppstått i en vacker, elegant, unik skepnad.” [Johan Franco Cereceda: Bobal – från bulk till kult. Allt Om Vin 7/2008]

Den nivån på stilistik, och analys, ska man ha lämnat bakom sig på högstadiet. Sådant snömos kostar 469 kronor om året att prenumerera på – och du är förvånad över att folk dras till gratisläsning på nätet? Om du inte tycker att bloggare har något att säga är det bara att sluta läsa, för du sitter inte fast i en årsprenumeration.

//anders

PS: Det du visst glömmer nämna i den panegyriska hyllningssången till bobal (”En spansk sensation!”) är ditt jobb som vinexpert hos Spanska institutet för utrikeshandel. ”Den officiella plattformen för marknadsföring av spanska produkter och företag utanför Spanien”, enligt hemsidan. Att Allt Om Vin låter dig skriva minsta bokstav om spanska viner när du jonglerar sådana roller är obegripligt. Det klingar riktigt falskt när du hackar på andras trovärdighet.

PS 2: Askungen? Var det inte Törnrosa som sov i en massa år?

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

52 kommentarer på “Cereceda läxar upp vinbloggarna”

  1. Henrik Says:

    Visslingar! Applåder! Encore!
    Dessutom, om Cereceda hade hängt en skvätt på bloggarna vid tiden för förra årets Bordeaux-chimär hade han kunnat läsa en hel del opinionsbildning.
    Han hade också kunnat läsa F&V när de var hos Vin & Sprit.
    Han hade kunnat …
    För mig följer Cereceda ett väl upptrampat spår – han utnyttjar sin egen ställning till att sälja samma grej två gånger. Kul kille.
    Och läsupplevelser, ja herregud.
    Cereceda skulle knappast, att döma sin egen stilistik, känna igen en läsupplevelse om den så Bobalade honom på snoken.

  2. Vinosapien Says:

    Ord och inga visor…

    Tror inte att denne herre är ensam om att missat/underskattat bloggarnas betydelse.
    Han och övriga etablerade vinskribenter konstaterar med aversion att deras glansdagar är på väg att ebba ut. Känns garanterat bittert.

    Vi är på väg att se en ordentlig förändring kring opinionsbildning avseende viner. Det är bara än tidsfråga innan importörerna – flera har redan insett bloggarnas kraft – byter taktik. Inbjudningar till provningar slutar att dimpa ner hos Cereceda och övriga etablerade skribenter. Gissa vem som får dessa istället…

    Avseende käftsmällarna vet jag inte vad han är ute efter. Såg inte en kritisk artikel på hans hemsida. Tyligen vill han inte bita den hand som föder honom…men gärna att någon annan gör det. Fegt!!

  3. Gabbe E Says:

    Anders, you’re tha man!


  4. Huvudet på spiken, Anders! ”A gun for hire” får en ny innebörd. Men han har inte ens knallpulver i pickadollen. Ridå! Nä, vi har faktiskt gått och väntat ett tag på bloggar från mer etablerade personer i vinbranschen – deras egna mer djupgående vinupplevelser istället för estimeringar av den medelsvenska smaken utifrån 150 smakprov. Så lätt det hade varit för dem att åstadkomma detta! Tänk exempelvis att få läsa Bengt-Göran ge sig ut på helt personliga strövtåg följande sin egen kompass, det borde bli storartad, subjektiv helgläsning som balans till Söndagsbilagans envetna korståg angående BS. Och faktiskt – glimtade det inte till lite i söndags, när han skrev om favoritämnet bourgogne i DN? B-G himself tittade fram, liksom! Och slog dessutom fast att dyrare viner faktiskt är bättre än billiga… en eloge för det.


  5. Förlåt… det ska han ha credit för, menar vi ;-)


  6. Mycket bra skrivet. Applåder.

  7. Esping Says:

    Anders ! Tack för detta inlägg. Det verkar nästan som om Cereda försöker få bloggarna att stöta sig med branschen, ett lite väl billigt trick. Inte utan att man påminns om några rader av Dylan. ”You know somethings is going on but you don’t know what it is, do you mr Jones”

  8. Henrik Says:

    Det här med cred och credit är inte helt enkelt.
    Jag känner att de två blivit siamesiska tvillingar.
    Får man cred (credit) har man cred (credibility), liksom.
    Minns Kent på någon Grammisgala som lätt ironiskt hyllade publiken med orden: ”Ni ska ha asfett med cred för er softa approach”.
    Swenglish har svårt att rula, typ, och då blir det väl inte så lätt för en sådan som Cereceda.
    F&V: Tänkte detsamma om B-G Kronstam i söndags. Satte nästan kaffet i halsen när han skrev att dyrare viner är godare. ÖHT hade han lagt sig på en högre prisnivå än vanligt.
    Dock, jag tror inte att man ska förvänta sig sådana strövtåg alltför ofta.
    Blir svårt att behålla credden då när man ger 0,5 i betyg men ändå ++++ i prisvärde till en moldavisk pinot noir som kostar 56 pix.

  9. Björn Says:

    Bravissimo! Mer mitt i prick blir det inte.

    Som kommentar till både det ena och det andra vill jag nämna att jag känner till endast en systemkritiker av rang med hyfsat vass tunga/penna, och det är Per & Britt Karlsson. Visst händer det att det kastas lite skit på monopolet emellanåt i resten av bloggosfären, men som du säger är det inte det en bloggare vill lägga kraft på. Och det är inte heller det vi vinbloggläsare är ute efter i första hand.

    Måhända finns det fler skarpa tungor än Per & Britt, men dessa är då okända för mig. Lite typiskt så är ju Per & Britt i första hand inte vinkritiker, och har därför inte så mycket att förlora på att dänga till monopolet gång efter annan. En eloge till Per & Britt som gör skitjobbet själva och inte jagar gratislobbyister på nätet. Skäms Johan!!

  10. Pimplaren Says:

    Oaaaij!
    Hur pinsamt tråkig får man bli egentligen. Cereceda har inte ett enda rätt när han angriper objektivitet, språklig stil och annat hos de många utmärkta svenska vinbloggarna.
    Som vinamatör med stort intresse och med journalistik som yrke (fast då skriver jag om helt andra saker än vin) konstaterar jag helt kort att de absolut bästa vinskriverierna i Sverige finns hos ”amatörerna” på bloggarna.
    Det är med lätta (eller oftare stora) gäspningar man pliktskyldigast plöjer igenom den mesta professionella vinjournalistiken i landet – förutsägbar, middle of the road och allmänt grå.
    Det är hos bloggarna vinpassionen finns. Och de mest fantastiska vinliknelserna och noterna. Och de mest ärliga och raka tipsen. Och emellanåt ordvridningar som är en ren njutning att ta del av…
    The P (tackar alla fina svenska vinbloggare för otaliga vinupplevelser)

  11. Vintresserad Says:

    Anders – du regerar :-)

  12. ondevall Says:

    Kan inte låta bli att bidra till underhållningen med ett annat Ceredacitat:
    ”Vi har hört det förr, i synnerhet från vinnäringen: vikten av kvalitetsdruvor är a och o. Visst kan man nu förbättra vinet på mer eller mindre kemisk väg, men om råvaran sviktar i kvalitet, blir vinet aldrig bra. Många är de vinproducenter som talar sig varma för kloner hit på kvalitetsdruvor dit, skryter om hundraåriga vinstockar och druvans oöverträffliga kvalitet. Och visst, det kan stämma, bara resultatet är lika upplyftande som talet om förträfflighet.” (Från hemsidan)
    Undrar om någon betalt för den texten, och i så fall varför?

  13. anders wennerstrand Says:

    Tack för all uppmuntran – det behövs om man egentligen är en rätt konfliktskygg kille…

    Man kan tycka att bloggar är trista och illa skrivna, men då är det bara att stryka dem från listan. Innehavaren har rätt att forma sin nätdagbok som hon vill. Och ja, det är fegt att vilja att andra gläfser mot monopolet och vinbranschen utan att göra det själv.

    Det som retar mig mest är nog att han idiotförklarar er som läser. Om svenska vinbloggar blir opinionsbildande utan att förtjäna det betyder det ju att ni inte har begripit hur dåliga bloggarna är.

    Bloggar från större aktörer, som har andra möjligheter till faktainsamling och andra chanser att komma in i de låsta rummen, vore oerhört välkomna. Se bara på Eric Asimovs blogg hos New York Times. Ett slags biprodukt till hans vanliga journalistiska arbete, lite ledigare i form och ämnesval – och mycket läsvärt.

  14. Frankofilen Says:

    Snacka om svar på tal, Anders. Sylvassa repliker i splatterklass mot en vilt sluggande Cereceda…dance like a butterfly etc…

    Kronstams senaste ja… hade vi ätit frukost tillsammans i söndags hade han fått en kram. Ganska intressant urval, uppmaningar att vara nyfiken och prova dyrare viner, och slutligen lite rytande när han avfärdade studien som ”visade” att billiga viner är lika goda som dyra. I mitt tycke bästa spalten på länge, härligt.

    Att han sedan hyllade 2003 Beaune Boucherottes när det är nollfemman som finns i BS får man ha överseende med… Kul också för Vinunic, eftersom alla rödviner utom boxen kom från dem. ;-)

  15. anders wennerstrand Says:

    JFC borde ha siktat lite bättre, ja. Svepande kritik har alltid retat gallfeber på mig, oavsett ämne.

    Jag var borta i helgen och missade DN Söndag. Låter som att jag borde rota lite i återvinningskassen?

  16. Thomas Says:

    Ni missade ändå den stora skillnaden:

    Johan Franco Cereceda tycker till:
    Vinbloggen – vinnörderi eller skarpa analyser?

    Vad man tycker om en blogg har mycket med ens förväntningar att göra. Fenomenet är ju knappast nytt,…

    För att kunna läsa Krönikan måste du vara betalande prenumerant. Läs mer.

    Yeah right.

    Vad gäller det jag skriver försöker jag hålla det enkelt: ”A full refund is available on request. Don’t try this at home; the people in this review are trained professionals. If you find this bottle on the shelf, move away immediately and notify a Drucket recensent”.

  17. Vinös Says:

    Välformulerat och roande Anders, tack för det! Men det känns lite som att Cereceda får mer uppmärksamhet än han förtjänar. Jag följde länken till hans egen hemsida och läste artikeln ”Champagne blandar och förför”. Både språkligt och innehållsmässigt är den i nivå med vad en normalbegåvad mellanstadieelev skulle prestera med lite research. Eller vad sägs om:

    ”För att vara på den säkra sidan har varje champagnehus ett så kallat ‘vin reserve’, alltså vin kvar från tidigare årgångar, ett slags koncentrat av husstilen. Så om man känner att denna gång kommer det att gå åt skogen, ja, då tar man fram reserve-vinet.” :-)

  18. Henrik Says:

    Jag vill veta, hur många är betalande prenumeranter på wownews.se?
    Jag kommer, och inte bara av princip, inte bli det.

  19. MSVin Says:

    Bra Anders! Många poänger! Jag antar att många vinjournalister, och andra i branchen, känner sig hotade av den ökade uppmärksamheten bloggarna får, både när det gäller att skapa opinion för ett vin och engagemang samt sakkunskap. Detta är bara ett uttryck för detta, det kommer säkert fler!

  20. anders wennerstrand Says:

    Vet inte hur mycket extra uppmärksamhet han får; jag menar, så många läsare har jag inte ;-) Men jag förstår vad du menar.

    Henrik, ingen aning om hur prenumerantstocken ser ut. WOW News sorterar under Millhouse, Mölstads grupp som bland annat ger ut En värld av vin. Men krönikörer har oftast, och ska ha, rätt fria tyglar, komplett med en standard-disclaimer om att deras åsikter inte nödvändigtvis representerar utgivarens. Fast det är klart, En värld av vin (åtminstone min upplaga) är också sprängfylld med korrfel…

    Thomas, kan man få devisen som kylskåpsmagnet, eller har du slut på dem?

  21. Vinös Says:

    Jag känner mig rätt säker på att du har väldigt många fler läsare än du tror :)

  22. Martin Says:

    Jag applåderar. Jag skrattar så jag gråter. Det här med ”det där förbannade Internet” ställer verkligen till det för vissa (rädda och ofta usla) journalister. Som det alltid är för de som inte riktigt kan sin sak när marknader öppnas för nya sakkuniga. Särskilt de fackjournalister med ett väl avgränsat skrå där det är vana att kunna knulla sina kollegor i all förtrolighet, och sin trovärdighet och profession baklänges. Men så kommer det alltså in input utifrån. Och ställer allt på ända. Stackars satar..

    Nä, ett mer stingsligt och mer sektliknande skrå än vinjournalister (undrar hur många som kan försörja sig på detta i ett litet land som sverige?) får man leta länge efter.

  23. Niklas J Says:

    Tja, vad ska jag säga? Välformulerat så det ryker om det!

  24. anders wennerstrand Says:

    Tackar.

  25. Kenneth Says:

    Mycket bra för att vara konfliktskygg! En fundering jag har… Arbetar några av de största bloggarna inom branschen eller har gjort det? Hade vart fint annars med en Blogg Vinimport som kunde ta in de viner de så vackert skriver om!

  26. anders wennerstrand Says:

    Tack igen. Jag har inte koll på alla, men de jag känner har ingen som helst anknytning till branschen. Tanken på importverksamhet låter frestande, men man ska nog inte underskatta arbetsbördan… Dessutom tror jag nog att den stora majoriteten bloggade flaskor kommer från Systembolaget inklusive BS. Fast det är klart, ofta krävs det ju kötid i storstäder för att få tag på godsaker.

  27. ASi Says:

    Jag har visserligen inte läst orginaltexten men jag tänkte föreslå en annan tolkning. Den som har vinjournalistik som yrke är inte fri att skriva vad han vill, utan antingen skriver han för uppdragsgivare eller läsare och ingendera är intresserad av negativa åsikter. En kritiker i en dagstidning kan inte säga att de ända viner som är värda att dricka är de 50 bästa bordeauxerna samt premier cru eller bättre från Bourgogne. JFC bör nog bara skriva positiva saker om spanska viner. Han kanske för övrigt inte är jävig om han väljer sina spanska favoriter, det blir mer problematiskt om han i en artikel skulle jämföra spanska och italienska viner.

    Bloggare däremot kan skriva fritt ur hjärtat, och då kanske en bakbunden vinjournalist kan bli frustrerad över att de inte utnyttjar det till annat än underhållande berätta hur goda viner de har druckit. Och slutligen… var inte så snarstuckna, ni måste väl tåla lite kritk utan att gå i taket!

  28. anders wennerstrand Says:

    Visst kan han känna sig bakbunden och frustrerad. Men så svårt är det inte för en frilansare i västvärlden att göra sin röst hörd, i stället för att ta ut den frustrationen på glada amatörer. Eller, som sagt, blogga själv. Var du får exemplet med dagstidningarnas kritiker att passa in förstår jag inte.

    Svenska Dagbladet skulle inte låta Saabs informationschef skriva om sina favoritsaabar, även om han inte jämför med Volvo och lovar och svär att vara ojävig. Eller presentera honom som bilexpert i stället för informationschef. Intressekonflikten är solklar.

    Jag tål kritik, men inte hur svepande som helst, och jag vidhåller att JFC missförstår vad bloggandet handlar om för många. Och att det är oförskämt att ställa en massa krav på människors hobbies. Alltså ville jag bemöta honom.

  29. Niklas J Says:

    En bakbunden journalist? Är inte hela essensen med att vara journalist då som bortblåst ? Känns som en person som är sk bakbunden knappast bör tituleras journalist – snarare textförfattare.

    Är man nu bakbunden så kan man väl åtminstone inleda varje artikel man skriver med att säga; Hej, jag ägs av den och den och därför skriver jag så här och hyllar detta vin? Så att gemene man förstår hur synd det är om denne vinjournalist som måste få in till sitt dagliga bröd och inte får skriva om Lafite, Mouton et c….

    Nja, det argumentet köper åtminstone inte jag, ASi.

    /Niklas J


  30. ASi – vi finner ditt resonemang märkligt. Ingår det inte definitionerna av orden journalist / kritiker / recensent att man är just opartisk istället för bakbunden? Om varken uppdragsgivare eller läsare är intresserad av negativa åsikter bör man kanske inte använda sig av just de titlarna. Definitionen av ordet skribent är mer flytande – författare av publicerad text – och innefattar väl även copywriters, bloggare, kåsörer och kolumnister. Vi har den fullaste förståelse (om än inte den största respekt) för att det är svårt att både överleva och bibehålla oberoendet i en liten bransch.

    Den som håller sig till de 50 bästa bordeauxerna och bourgogne premier cru eller bättre är kanske onödigt konservativ till sin läggning och missar en hel del trevliga upptäckter i vinets underbara värld. Det är också en person som gillar att betala mer än nödvändigt för gott vin. Har man ekonomi som ger utrymme för det, à la bonheur!

  31. Trigg Says:

    Hej Nettare och övriga bloggfavoriter.

    Vill bara som ett inlägg i debatten säga att jag som rookie i vinvärlden mycket hellre läser era bloggar än ”etablerade” vinjournalisters alster. De ger mig en större läsupplevelse , raka och ärliga åsikter samt sprider ljus i denna värld av ibland korkade viner, och journalister..
    Keep up the good work!

  32. anders wennerstrand Says:

    Tack, tack.

  33. Arvid Rosengren Says:

    Ämnet har ju diskuterats frekvent nyligen i vinvärlden. Den utmärkta tidningen World of Fine Wines (som har återupprättat min tro på vinjournalistik) råkar ha som smakprov en artikel om just detta på nätet: http://www.finewinemag.com/docs/SteinbergerWineWriting.pdf Kan vara värt att läsa, speciellt om man vill hitta en trevlig tidning att prenumerera på.

    Men kan vi inte åt oss lite av detta? För till viss mån tangerar min åsikt Cerecedas, även om jag inte håller med. Den mest intressanta journalistiken är ju den granskande, avslöjande, kritiska. Oavsett ämne i stort sett. Inte för att någon skall överge att skriva om viner de dricker om det är det man gillar, men börjar inte den marknaden bli lite mättad? Men blogvärlden har ju förtjänat sin position inom andra ämnen precis så, genom att sätta den etablerade pressen på pottkanten.

    Jag ser gärna en maktförskjutning mot bloggarna, men glöm inte bloggarna som konsumentråd i mångt och mycket lever på att de köper sina egna viner och därmed kan räknas som oberoende (även om det förekommer en hel del rationaliserande av ens dyra köpvanor också, medvetet eller ej). Skulle det plötsligt bli tal om bjudresor, provningar och dylikt så tror jag att trovärdigheten försvinner illa kvickt.

  34. anders wennerstrand Says:

    Tjenare Arvid och tack för länken. Den texten ska jag sätta mig ned och läsa i lugn och ro vid tillfälle. Steinberger brukar jag läsa på Slate med en hel del behållning.

    Det är klart att den granskande, avslöjande, kritiska journalistiken är eftersträvansvärd. Men man kan inte bara kräva att glada amatörer ska stå för den. Vinsvängen skiljer ju sig också en hel del från exempelvis politiken, just för att de flestas plånbok sätter en smärtsamt tydlig gräns för hur mycket (läs: lite) vin man kan dricka – det räcker inte med jävlar anamma, en telefon och offentlighetsprincipen.

    Det handlar om att människor gör det de vill göra, inte det andra vill att de ska göra. Helt oaktat en eventuell maktbalans någonstans. Och oaktat hur överetablerat fältet är.

  35. Henrik Says:

    Arvid: Tack för länken.
    I övrigt, vem vill inte se mer oberoende, kritiskt granskande journalistik, vin eller inte?
    Problemet inom (vin-)journalistiken är ju just sådana som Cereceda.
    Om du vill vara granskande journalist – eller ägna dig åt trovärdig opinionsbildning – kanske du inte ska ta uppdrag från t ex spanska handelskammaren.
    Opinionsbildning kan man för all del ägna sig åt oavsett vem som köpt ens tjänster, men om man t ex börjar driva tesen att klimathotet är en bluff samtidigt som Shell betalar ens räkningar bör man inte bli förvånad om man får en ohemul mängd mothugg.

  36. biffen Says:

    Känns som att fenomenet att etablerade journalister hackar på bloggar blir vanligare och vanligare, inte bara inom vinvärlden. Klart det måste vara jobbigt att se att en del av läsekretsen flyttar till amatör och hobbyskribenter, men då får man väl istället se till att skriva så pass intressant att man behåller sina läsare istället för att attackera dem och tala om för dem vad de borde skriva- patetiskt.

    Nettare, keep up the good work


  37. Krönikan tycks nu vara borttagen från Wow News…

  38. Frankofilen Says:

    Jaså, är ni betalande prenumeranter? Hmm, ett års WOWnews eller ett års WA och ändå pengar över till en god flaska vin, det är frågan… ;-)


  39. Oj vad svårt det blev att välja nu ;-)

  40. Krug Says:

    Jaja, då har ”resultatet” kommit in på detta. i dagens WOW så rapporteras det att det ”rasas” i bloggvärlden över detta

    Vinbloggare rasar över WOW-krönika

    Krönika om vinbloggares nörderi har väckt ont blod.

    Strax före sommaren publicerade WOW ProNews en krönika av medarbetaren Johan Franco Cereceda där han kritiserade vinbloggarna för nörderi. Nu har bloggarna samlat sig och går till motattack. Nedan följer några kommentarer ur upprördheten som går att läsa på nettare e gioias vinblogg. Krönikan går fortfarande att läsa på WOW ProNews.

    ”Cereceda, inte den vassaste pennan i landet…”

    ”Den viktigaste skillnaden mellan dig och bloggarna är att du tar betalt för ditt jobb. Först då kan man börja ställa krav på produkten.”

    ”Tror inte att denne herre är ensam om att missat/underskattat bloggarnas betydelse.

    ”Han och övriga etablerade vinskribenter konstaterar med aversion att deras glansdagar är på väg att ebba ut. Känns garanterat bittert.”

    ”Vi är på väg att se en ordentlig förändring kring opinionsbildning…”

    ”Det är bara en tidsfråga innan importörerna – flera har redan insett bloggarnas kraft – byter taktik. Inbjudningar till provningar slutar att dimpa ner hos Cereceda och övriga etablerade skribenter. Gissa vem som får dessa istället…”

    ”Det verkar nästan som om Cereceda försöker få bloggarna att stöta sig med branschen, ett lite väl billigt trick.”

    ”Jag vill veta, hur många är betalande prenumeranter på wownews.se? Jag kommer, och inte bara av princip, inte bli det.”

    Högt i i tak i bloggsfären? Döm själva. De flesta kommentarerna är anonyma.

  41. anders wennerstrand Says:

    Men gud så roligt. Har man inte alltid velat rasa i en rubrik? Med en liten ansträngning ska vi nog få in en nakenchock före jul också. Tack för tipset.

    Ärligt talat, vilka har samlat sig och gått till motattack?

  42. Krug Says:

    Oklart, jag har inte orkat engagera mig i detta på riktigt.

    Men det är lite intressant att de ”etablerade” känner att de måste gå till attack mot ”bloggarna”, Men undrar vad detta beror på, är det en rädsla över att bli överflödiga månne?


  43. […] ja. L’affaire Cereceda rullar vidare. Jag argumenterade för hobbybloggarnas rätt att sitta under korkeken och lukta på blommorna i stället för att slåss, men det var inte plogat […]

  44. Tomas Says:

    Jaså!
    WOW dissar vinbloggare men de har inga problem med att kopiera deras nyheter.
    Jämför själva och notera datumen.

    http://www.wownews.se/?a=6545

    http://desbonsvins.bloggsida.se/artiklar/konservativ-smak

  45. anders wennerstrand Says:

    Fast den storyn var ute i en miljard medier långt innan Des bons vins plockade upp den. Exempelvis här och här.

    Jag tror också att man ska skilja på Wownews och dess krönikörer. Skribenter med en återkommande spalt i allehanda medier brukar – och ska – ha rätt fria tyglar. Inte sällan ser man disclaimers om att krönikörers åsikter inte nödvändigtvis överensstämmer med modermediets. Å andra sidan luktade deras uppföljning i kvasinotisform inte så gott.

    Men det är en kul story om Palinvinet…

  46. Tomas Says:

    Långt och långt.
    Den länken är från den 21:a september och länken som citerar den länken från den 22:a ser det ut som. Des bons vins skrev om det den den 25:e.
    Jag säger inte att desbonvins var först men någonstans måste ju storyn komma ifrån.:)
    Men det känns ju bara komiskt att WOW inte snappar det förrän nu, långt efter att en förhatlig svensk vinbloggare har lagt ut storyn.

    Jag håller med om att det är en rolig story.

    Hittar tyvärr inte kvasinotisen.

  47. anders wennerstrand Says:

    Jag tycker att 3-4 dagar är rätt långt, men det är inte viktigt och vi ska inte käbbla om det. Jag menar bara att det fanns gott om andra källor på nätet att plocka upp storyn från, oavsett om man känner till Des bons vins existens eller inte.

    Wownews ripost, nödtorftigt maskerad som nyhetsrapportering, hittar du i Krugs kommentar en bit upp här. Alltså uppföljningen på Cerecedas krönika; jag inser att jag var otydlig där.

  48. Anna Says:

    Personligen älskar jag fenomenet vinbloggar, din, desbonsvins o s v!
    Befriande att få läsa och lära av människor som inte tvångsmässigt måste rapportera om dom 5 bästa boxarna. Och alltid hjärtevärmande att se att det finns människor som delar med sig av sitt engegemang, kunnande och kärlek till vin pro bono.
    Och det är ändå den springande punkten. Ni gör det gratis, gillar man inte det man läser så är det bara att sluta läsa. Och det enda man har betalat är några minuter av sin tid.

  49. anders wennerstrand Says:

    Tack Anna, det värmer. Och vi är närmast parodiskt överens om din slutsats.

  50. Sanna Says:

    Ojoj här luktar det avundsjuka och bitterhet. Cereceda gör så rätt i som sågar amatör bloggarna man ska inte ge sig ut på djupt vatten utan simkunskap = man sjunker!
    Låt vinexperterna säga sitt de är de enda som kan det där, sedan att någon 30 + , fläskfilé – med – rött – vin – till – maten – Svensson ska blogga om sina vinupplevelser är tragiskt och en ren och skär förolämpning mot våra experter.
    Go Cereceda Go!!

  51. anders wennerstrand Says:

    Hm… Både trollradarn och ironiradarn blinkar och tjuter samtidigt. Jag litar nog på den senare ändå.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s