Vilse i galetten

Hög tid att skriva av sig förra veckans tvåbetygskurs innan det är dags för nästa. Beklagar om de här pluggposterna inte erbjuder någon stor läsupplevelse – många kursviner hade jag kanske inte bloggat om på egen hand, men alltid lär man sig något av andras irrfärder.

Det handlar alltså om röda franska viner den här gången. Inte självklart att välja ut sex glas som ska representera det landet… Jag vet vilka sex det handlar om, men låter envist bli att läsa Systembolagets beskrivningar som finns med i materialet. Jag är ju ändå här för att få en bättre näsa.

Vin nummer 1: Mörkrött med lite violett. Sötfruktig och saftig doft med vanilj, nån grön ton och lite tobak. Men i munnen blir vinet grodan Kermit, som Frankofilen skrev härom veckan. Skrikande grönt. Känns som att ta en bukett gerbera med långa stjälkar och tugga av dem på mitten. Tvi vale. Men skönt att det tänder en enorm skylt som det står Loire och cabernet franc på. Att jag har svårt för dem visste jag redan.
Facit: 2004 Clos de l’Echo, Chinon.

Vin nummer 2: Klar, ljus röd med lite cerise i. Bra doft! Söt frukt med viss mognad, läder, hallon och lite fatchoklad. Söt och inbjudande smak med hallonfrukt, fin syra och en del tanniner, skaplig tyngd i munnen.
Facit: 2002 Vincent Girardin Chambolle-Musigny VV

Vin nummer 3: Dov röd med litet brunstick. Ganska intensiv doft, rått kött, lever, rök och korv. God frukt i munnen, drar åt omogna björnbär, och en liten pepprighet. Gott! Och trygg skolbokssyrah från Rhônedalen.
Facit: 2003 Guigal Crozes-Hermitage.

Vin nummer 4: Ljus saftfärg. Mitt-i-fruktig… Aromatiska trätoner, choklad, krydda, kex och en liten likörton. Rund och generöst fruktig smak, ganska intensiv, plommonfrukt och fasta unga tanniner.
Facit: 2003 Château Mont-Redon, Châteauneuf-du-Pape.

Vin nummer 5: Vet knappt vad jag ska skriva här. Jag ändrade mig så många gånger, och sedan smakade jag på grannens som nte alls smakade likadant. Total förvirring. Vanilj, i alla fall; hallon och viss mognad. Lätt och syrlig i munnen (mitt glas) eller ganska generöst (grannen). Rätt små men ettriga tanniner och fatkaraktär i eftersmaken.
Facit: 3 de Valandraud, St Emilion.

Vin nummer 6: Mörkare röd med tydlig mognadskant. Härligt dammig bordeauxdoft. Cederträ, vinbär, lite paprika och ett klockrent exempel på den hånade vinprovartermen svettig sadel; läder med lite skönt oren funk. Stram, ädel, elegant smak med vinbär och läder. Lätt, fin känsla i munnen. Solklar claret från cabernetsidan. Och gott därtill. Var är min söndagsstek?
Facit: 1998 Château Malescot Saint-Exupéry.

Det gick hyggligt fort att bocka av Malescot, Guigal och den eländiga chinonen. Resten är 20 poäng Provningspsykologi A.

Dels ska man inte vara trött och hungrig, då funkar inte hjärnan. Dels tittar man alltid för lite på färgen (och misstolkar det man ser). Men framför allt är det så uppenbart att man läser in komponenter som inte finns där, så fort man inbillat sig något som pekar åt något håll. Finare Vinare har varit inne på det här förut. Fördomar hjälper också till: I mitt fall en föreställning om att garagisteikonen Jean-Luc Thunevins merlotdominerade andravin (3 de Valadraud) skulle vara mycket soppigare och mer koncentrerat, att chambollen skulle vara lättare med mindre tanniner, och att jag borde kunna plocka ut Mont-Redon som jag drack så sent som på nyår utan att tänka. Raskt rör jag förstås ihop de tre i en elegant cirkel – och motiverar det genom vad jag upplever. Fantastiskt. Alltså en skopa salt på det ni läser på 2, 4 och 5.

Det fördes fler resonemang än så. Men jag skriver som Mark Twain när Tom Sawyer åker på söndagsskoleförhör, och börjar med att gissa på David och Goliat som de två första apostlarna: Låt oss dra en barmhärtighetens slöja över resten.

Explore posts in the same categories: vin

3 kommentarer på “Vilse i galetten”


  1. Kul att läsa! Men är det inte ganska förlåtligt att blanda ihop en sötfruktig pinot med en lite stramare grenache och en merlot åt det ljusa slanka hållet. Och visst är det spännande när centrifugen drar i gång uppe i knoppen. Då kan vad som helst hända…

  2. anders Says:

    Tack, vad gulliga ni är – nu känns det lite bättre. Jag var nära att gå över på stor stark där ett tag…

    Nä, men det är obegripligt hur mycket hjärnan styr över näsan. Per aspere ad astra.

  3. Vintresserad Says:

    Tack för ännu en intressant post. Blindprovning är ALLTID lurigt. Särskilt så när det smakar ”modern fruktbomb med fatton” – kan lika gärna vara en Aussie-Shiraz som en Spansk Monastrell eller en Cab från Sydafrika; iallafall om man börjat snurra tankarna lite… Intressant att höra mer om Munskänkarnas kurser. Jag får nog ta och ansöka om medlemskap tvåfaldigt (dels hos föreningen dels på hemmaplan…) Tills dess får man lära sig ”by proxy” som ngn skrev i höstas (fast svårt att dofta ”by proxy” :-)


Kommentera

