2004 Castello di Fonterutoli

Dan före dan före dan. Mitt i cirkusen av sillinläggningar, pepparkaksdeg och jagande efter slutsålda julklappsidéer får L det briljanta infallet att göra en rekorderlig köttfärssås, förstärkt med fönsterodlad rosmarin och nåt slags stark korv. Snacka om comfort food. En nyfångad halvpanna av ett av Toscanas mer pålitliga röda känns som det självklara valet.2004 Castello di Fonterutoli

På Gambero Rossos Italian Blowout i början av november var Castello di Fonterutoli 2004 ett litet utropstecken, men hade inte riktigt växt i sin snygga kostym. Vi hoppas att livet i en snabbmognande 375:a har givit den här slatten en snabbare start i livet.

Färgkoncentrationen lär ingen klaga på, tätt mörkrött på gränsen till svart med litet blåstick. Doften är fortfarande ganska fatdominerad med torra kaskader av kaffe, choklad och andra trätecken. Här finns också gott om körsbär med kärnor, lite järn, lakrits och då och då en skymt av något rosenliknande.

Smaken är rättfram, fyllig och fin med strålande koncentration och en tät fruktkärna – och inte nära sin guldålder. Både tanniner och syror är rätt oborstade trots halvflaska och minst en timme i karaff, och eken ligger utanpå utan att riktigt ha hunnit sugas upp. Mognad och balans saknas. Men det är redan okej till pastan, och flashar potentialen att bli ett utmärkt vin om några år. Obestridligt italienskt, tufft och matkrävande, ändå ganska internationellt byggt med stor kropp och frukten i farstun. See ya in 2009.

//anders

*

Fördjupningstips: Flera andra bloggare har tyckt till på sistone, bland andra Frankofilen (samma dag…) och Finare Vinare.

Explore posts in the same categories: mat, vin

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

8 kommentarer på “2004 Castello di Fonterutoli”

  1. Frankofilen Says:

    Välskrivet som vanligt, och jag håller med om varje ord. Däremot tror jag inte våra flaskor kommer att vara fredade under 2008 – med rätt tillbehör och en rejäl luftning så…

  2. anders Says:

    Nä, jag lär också tjuvtulla när Italiensuget blir för starkt. Himla snyggt och välgjort vin, eller hur?

  3. Frankofilen Says:

    Absolut, det man vill ha i en Chianti finns ju på plats, tyvärr är vi lite för tidigt ute. Hoppas bara det utvecklas som man tror och hoppas, jag fick lite chiantiångest efter diskussionen på Finare Vinare häromsistens. Fast visst vore det intressant att prova samma vin med annorlunda élevage? Lite mindre rostning och lite kortare ekkontakt till exempel? Jag är inte helt hundra på att man har hittat alldeles rätt balans mellan frukt, trä och rostningsgrad, men jag har såklart begränsad erfarenhet av både riktigt lagrade Fonterutoli som vintilverkning.

  4. anders Says:

    En lite renare variant vore jättespännande. Jag hoppas att faten sjukner in med tiden i just det här vinet; fruktintensiteten och det faktum att inget annat heller känns färdigt talar för det, och lite äldre upplagor har inte givit så påtaglig träsmak. Hoppas att inte amerikanernas lite nyvakna intresse för framför allt Brunello di Montalcino trycker upp priserna på sangiovese i alla dess former, jag skulle ha svårt att klara mig utan.

  5. Henrik Says:

    Något sent, men ändå; Gott nytt år!
    I övrigt, en fråga; är det bara jag som får en gnutta text att försvinna i samband med bilderna på sidan? Jag tvingas till visst mekande för att få läsa följande: ”På Gambero Rossos Italian Blowout i början av november var Castello di Fonterutoli 2004 ett litet utropstecken,”.
    Detta problem har även funnits i andra nyare poster då jag försökt läsa ikapp efter en julsemester 100% fri från uppkoppling.
    I övrigt ser jag fram emot detta vin, på såväl hel- som halvflaska. Fick du något över till en bit parmesan á la Finare&Vinare?
    För där, vis av tidigare erfarenheter, inbillar jag mig att det här vinet hamnar i rätt orkester för att producera ljuv musik.

  6. anders Says:

    Gott nytt till dig också! Hm, text som försvinner låter inte bra. Vilken browser använder du? Jag sitter i Firefox och har inga problem, men jag har inte testat i IE sedan i höstas (inga problem då heller). Jag anar att det kan ha att göra med att jag flyttat bilderna lite; WordPress text/bildeditor känns faktiskt rätt skakig ibland.

    Orkar du berätta vad du gjorde för att få tillbaka texten?

    Någon annan som haft problem?

    Vad gäller vinet: Nej, inte prövat till parmesan ännu. Vi slök den där halvpannan alldeles för fort för att hinna med det :) Ska göras vid tillfälle.

  7. Henrik Says:

    Jag är lat och kör IE, är väl ändå dags att byta till Firefox för att bryta monopolet en aning. Jag har varit lat och kört IE sedan jag fick en diskkrasch jag misstänker hade samband med en uppdatering av Firefox.
    Jag markerar stycket före och efter, ctrl C, ctrl V t ex i kommentarrrutan och voila.
    Lite jobbigt, därav frågan.
    Det försvann även på skridskobilden, t ex.

  8. anders Says:

    Stort tack för hjälpen! Eftersom det inte syns hos mig hade jag fortsatt att skrämma bort läsare om inte du hade blåst i pipan.

    Problemet verkar drabba bilder i full sidbredd som slår isär stycken. Jag har ändrat lite inställningar där och har åtminstone en förhoppning om att ha löst det. Mycket tacksam om du hojtar om du har fortsatta problem.

    Diskkrasch, ewww… Beklagar!


Kommentera

