2004 Château La Tour de By

Sist i kön har man väl stått förr. Den här cru bourgeoisen är en riktig snackis i vinbloggsvängen på sistone och alla andra har redan korkat upp och 2004 La Tour de Bykommenterat. Ribban har satts och spikats fast ordentligt av pojkarna på Drucket, vars tablå Massmord på bondgård gör det svårt att både smaka på och skriva någonting om La Tour de By med något slags självständighet.

Halvflaskan (tack för det) åker tacksamt fram när arbetsveckan tagit slut mitt i natten och fredagen redan blivit lördag. Fullt så mycket brueghelskt elände som jag väntat mig hittar jag ändå inte. Järn och blod en masse, absolut. Överlag tjurigt och gammalfranskt, med en kort eftersmak som mest ger metall och lite sälta. Lakrits och salt skriver jag ned, men inte alls så mycket stall och dynga som jag trott; mest en antydan i eftersmaken. Nog finns det lite frukt om man letar, jag anar till och med en liten jordgubbe under plåtväggen, och en del fatvanilj. Men jämfört med många moderna viner är La Tour de By lika fruktig som havregrynsgröt. Och de vanliga cabernetvinbären vågar inte ens räcka upp handen. En gnutta kaffe vaknar med lite luft. Undrar om helflaskorna hunnit längre ned i gödselstacken än mina 37,5?

Magnus på Drucket ställde fram en salt St Agur. Det känns som en utmärkt idé.

//anders

Explore posts in the same categories: vin

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

8 kommentarer på “2004 Château La Tour de By”

  1. magnord Says:

    Nej, så mycket smutsigare är nog inte hellaskan. ”Stall” kom först på tredje plats efter ”blodiga köttbitar” och ”rostig järnspik”, så helheten är mycket mer av ”välanvänt järnrör” än ”gödselhögen bakom lagårn”. Jag är ledsen om det kärnfulla men inexakta ”blodbad på bondgård” har givit orsak till falska förhoppningar om ett rejält dyngbad. För en dylik upplevelse får man bege sig till Bourgogne, närmare bestämt till Morey-Saint-Denis.

    /Magnus

  2. Frankofilen Says:

    Jag hittar inte heller så mycket stall, men slösande doser av det andra. Välskrivet som vanligt, Anders – det enda jag inte blir riktigt klok på är om du gillade det eller inte?

  3. anders Says:

    Inget som helst att vara ledsen för. Ett gammalt franskt järnrör är inte det sämsta – det här var både gott och mycket personligt, helt ointresserat av vad resten av vinvärlden håller på med. Jag älskar fortfarande din/er bekrivning och kan lätt föreställa mig hur St Agur kan vara en bra matchning.

  4. anders Says:

    Oj, nu blev kommentarskronologin lite mysko – men Frankofilen, jag svarade visst på din fråga också utan att veta om det i svaret till magnord ovanför. Ingen topp tio-upplevelse, men tillfredsställande i sin egensinnighet.

  5. Holger Says:

    Jag har läst på ett par ställen (bkwine.com kanske, och GP var det nog med) att hel-och halvflaskorna verkar vara lite olika. Helorna är stramare, halvorna mer utvecklade och ev sämre? Nån som testat både och? Jag har bara druckit en helflaska (ok, en halv helflaska) och blev snabbt ganska såld på vinet. Upptäckte stallet mest i början faktiskt.

    PS. Tack för en mycket bra blogg förresten…

  6. anders Says:

    Tack! Din närvaro är uppskattad.

    Nix, bara halva än så länge. Men vi lär dricka det här fler gånger, så jag ska vara vaksam på eventuella skillnader.


  7. […] hamnar i bevismappen hos flaskvariationsåklagaren. Dels är vissa drag betydligt mer renodlade än förra ordentliga försöket: Järnsmaken är i nivå med ett rekorderligt trappräcke. Den salta, snusiga karaktären är […]


  8. […] lite variation bland vinerna. Tipset är ett medelsött rött, Vin Doux Naturels eller detta TIPS. Men det funkar såklart med Sauternes som vanligt. Inte […]


Kommentera

